Drie op de vijf Nederlanders kiezen voor producten met keurmerk

Keurmerk tabel_Multiscope

Beeld: Top keurmerken Milieu Centraal

Bij veel Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Dat geldt voor drie op de vijf, 63 procent, van de Nederlanders. Keurmerken voor dierenwelzijn zijn het belangrijkst. Dat blijkt uit Smart Food Monitor.

De Smart Food Monitor is een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. Onderzoeksbureau Multiscope voerde dit voor de tweede keer uit, waarbij 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder werden ondervraagd.

Uitkomsten onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat bij 63 procent van de Nederlanders keurmerken een rol spelen bij hun productkeuze. Eén op de zes (16 procent) kiest altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. 

Consumenten vinden keurmerken voor dierenwelzijn het belangrijkst. Dit geldt voor vier op de tien (42 procent) Nederlanders. Daarnaast vindt één op de drie keurmerken rondom natuur en milieu (32 procent) en keurmerken voor eerlijke handel (32 procent) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5 procent) en natuur en milieu (+5 procent) is het belang ten opzichte van 2016 gestegen.

Bekende keurmerken

Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Acht op de tien (80 procent) Nederlanders kent dit keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat. Ruim zeven op de tien (72 procent) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63 procent) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16 procent.

Vers

De voedselproducten die met een keurmerk gekocht worden zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62 procent). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47 procent) en zuivel (41 procent) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Smart Food Monitor

Voor de tweede keer voerde onderzoeksbureau Multiscope de Smart Food Monitor uit. Dit is een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. Voor dit  onderzoek zijn 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd.

 

Lees ook
MSC- en ASC-certificering voor Visspeciaalzaak Koning

MSC- en ASC-certificering voor Visspeciaalzaak Koning

Visspeciaalzaak Koning in Amstelveen is de 24ste ASC- en MSC-gecertificeerde viswinkel. Een belangrijke stap voor de Volendammer eigenaren Nico Schokker en Jan Tol. “Deze tijd maakt ons nog bewuster van keuzes die we kunnen maken. Wij willen hieraan bijdragen en consumenten de optie geven om te kiezen voor kwaliteit, voor gezond én voor duurzaam.”

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

Vraag en aanbod duurzame voeding neemt toe

De populariteit van voedsel met een duurzaamheidskeurmerk neemt toe. Niet alleen kozen in 2019 meer consumenten voor deze producten. Ook nam het aanbod toe. Dat blijkt uit de jaarlijkse Monitor Duurzaam Voedsel, die minster Schouten 17 november naar de Tweede Kamer stuurde.

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Milieu Centraal introduceert keurmerkenwijzer

Om het consumenten makkelijker te maken om te kiezen voor een goed keurmerk introduceert Milieu Centraal de keurmerkenwijzer. Hierin zijn zo'n 140 keurmerken opgenomen. Daarnaast selecteerde Milieu Centraal een top tien. Dit moet consumenten helpen om een duurzame keuze te maken.