Drie op de vijf Nederlanders kiezen voor producten met keurmerk

15 oktober 2020
Beeld: Top keurmerken Milieu Centraal

Bij veel Nederlandse consumenten spelen keurmerken een rol bij de keuze voor eten en drinken. Dat geldt voor drie op de vijf, 63 procent, van de Nederlanders. Keurmerken voor dierenwelzijn zijn het belangrijkst. Dat blijkt uit Smart Food Monitor.

De Smart Food Monitor is een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. Onderzoeksbureau Multiscope voerde dit voor de tweede keer uit, waarbij 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder werden ondervraagd.

Uitkomsten onderzoek

Uit het onderzoek blijkt dat bij 63 procent van de Nederlanders keurmerken een rol spelen bij hun productkeuze. Eén op de zes (16 procent) kiest altijd bewust voor producten met een keurmerk. Dit komt neer op 2,2 miljoen Nederlanders. 

Consumenten vinden keurmerken voor dierenwelzijn het belangrijkst. Dit geldt voor vier op de tien (42 procent) Nederlanders. Daarnaast vindt één op de drie keurmerken rondom natuur en milieu (32 procent) en keurmerken voor eerlijke handel (32 procent) belangrijk. Voor zowel keurmerken voor het welzijn van dieren (+5 procent) en natuur en milieu (+5 procent) is het belang ten opzichte van 2016 gestegen.

Bekende keurmerken

Van alle keurmerken is Max Havelaar de bekendste. Acht op de tien (80 procent) Nederlanders kent dit keurmerk voor eerlijke handel dat sinds 1988 bestaat. Ruim zeven op de tien (72 procent) consumenten zijn bekend met het Beter Leven Keurmerk en ruim zes op de tien (63 procent) met het EKO Keurmerk. Voor het Beter Leven Keurmerk geldt dat de naamsbekendheid ten opzichte van 2016 is gestegen met 16 procent.

Vers

De voedselproducten die met een keurmerk gekocht worden zijn veelal verse producten. Vooral van vlees of vis worden vaak de varianten met keurmerk gekocht (62 procent). Dit sluit aan bij het belang van dierenwelzijn onder consumenten. Ook verse groenten en fruit (47 procent) en zuivel (41 procent) zijn populair onder de gekochte keurmerkproducten.

Smart Food Monitor

Voor de tweede keer voerde onderzoeksbureau Multiscope de Smart Food Monitor uit. Dit is een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. Voor dit  onderzoek zijn 7.300 respondenten van 18 jaar en ouder ondervraagd.

 

Dit artikel verscheen eerder op: Bakkers in bedrijf

Altijd op de hoogte blijven?