Grootschalige algenkweek door DSM en Evonik

GAVATHI, NIREFS, 11JUN2007

DSM en het Duitse bedrijf Evonik gaan kweekvisvoer maken op basis van algen. Daartoe richtten zij vorige week een nieuwe joint venture op: Veramaris. Met Veramaris willen de beide partners een grote sprong voorwaarts maken in de verduurzaming van kweekvis. Dat willen ze bereiken door de grootschalige industriële productie van algen als bron van Omega-3.

 

Kweekvis

Als gevolg van de vangstquota is de visvangst uit de oceanen sinds de jaren tachtig gestabiliseerd. Door de groei van de wereldbevolking blijft de vraag naar vis stijgen. Dat wordt opgevangen met kweekvis. Nu al komt de helft van de vis uit kwekerijen. In 2030 zal dat naar verwachting 75 procent zijn. Echter, kweekvis wordt gevoed met wild gevangen vis. Voor de productie van een kilo kweekzalm is bijvoorbeeld 2,6 kilo haring, sprot of sardines nodig.

 

Vismeel en visolie

Ongeveer 17 procent van alle gevangen vis wordt verwerkt tot vismeel of visolie voor de kweekindustrie. Visvoerbedrijven proberen het percentage vismeel- en olie in het voer zo laag mogelijk te houden. Als aanvulling gebruiken ze maïs, soja, koolzaad en insecten. Daardoor daalt echter het gehalte Omega-3 in kweekvis, waardoor de voedingswaarde afneemt.

 

Algen

Als oplossing hiervoor willen DSM en Evonik Omega-3 uit algen winnen. Algen staan aan de basis van de ‘Omega-3 keten’; vissen eten kleinere vissen, die eten plankton en plankton voedt zich met algen. Algenwinning gebeurt al kleinschalig op meerdere plaatsen ter wereld, waaronder in Zeeland, bij de mosselsector. DSM en Evonik gaan de productie grootschalig aanpakken, middels een fabriek in de Verenigde Staten. Kosten: 200 miljoen euro. Over twee jaar moet de eerste olie naar de kwekers gaan. Veramaris denkt over een paar jaar 15 procent van visolie in de zalmindustrie te kunnen vervangen door algenolie.

 

Bron: Trouw

 
Lees ook
Omzetverdubbeling voor viskweker Kingfish

Omzetverdubbeling voor viskweker Kingfish

In 2021 wist Kingfish de omzet te verdubbelen, van 5 miljoen euro in 2020 naar 10.4 miljoen euro in 2021. De Nederlandse viskweker profiteerde van de grote vraag naar de Dutch Yellowtail in Europa en de Verenigde Staten en de uitbreiding van de productiecapaciteit.

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consument bereid meerprijs biologisch te betalen na uitleg

Consumenten zijn vaker bereid een meerprijs voor biologische producten te betalen na uitleg over wat biologisch betekent, blijkt uit onderzoek van Future of Food Institute. De positieve houding ten opzichte van biologische levensmiddelen steeg na een uitleg bij respondenten van 52 naar 75 procent.

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Coalitie Food2Food 2.0 zet zich in voor circulair gebruik van plastic

Op vrijdag 3 december vond de kick-off bijeenkomst plaats van de ‘Coalitie Food2Food 2.0’. Deze coalitie bestaat uit meer dan dertig ketenpartners die zich inzetten voor circulair gebruik van plastic. De focus ligt op een industriële test van CurvCode, een Nederlandse innovatie voor het scheiden van plastics uit afvalstromen.