Duurzame vis staat centraal bij Europese culinaire competitie

visgerecht_pixabay

Foto: Pixabay

Ethic Ocean organiseert in april 2020 het concours Olivier Roellinger, een Europese culinaire competitie voor jonge chefs en studenten. Voor deze nieuwe editie roept de organisatie de kandidaten op om te werken met duurzame vis. Daarom is het Vlaams Instituut voor de Zee (VLIZ) partner van deze wedstrijd.

Sinds 2016 staat het van oorsprong Franse concours Olivier Roellinger open voor deelnemers uit andere Europese landen. De bekende Franse vischef Olivier Roellinger steunt deze wedstrijd voor jonge koks en studenten van hotelscholen. "Door de unieke filosofie van deze wedstrijd kunnen jonge mensen extra betekenis geven aan hun werk: dagelijks actie ondernemen om de rijkdommen van de zee te behouden. De kandidaten tonen dat koken zowel duurzaam als lekker kan zijn."

Er zijn twee categorieën. Eén voor jonge chefs en één voor chefs in opleiding. Daarnaast is er dit jaar voor het eerst ook een wedstrijd voor kelners in opleiding. Allen kunnen zich tot 8 januari 2019 aanmelden voor deze wedstrijd. De chefs (in opleiding) moeten hiervoor twee recepten aanleveren waarin duurzame vis en schelpdieren zijn verwerkt. Op basis van deze recepten gaan de kandidaten door naar de volgende ronde waar ze de gerechten moeten een bereiden en een presentatie houden over duurzame vis. Voor de professionals is dat op 27 april bij de Ferrandi Paris hotelschool. De chefs in opleiding moeten hun vaardigheden en kennis presenteren bij één van de deelnemende hotelscholen in Frankrijk, Hongarije, Griekenland of Zweden.

De kelners in opleiding moeten ook een presentatie houden over duurzame vis. Daarnaast moeten zij vijf praktijkopdrachten uitvoeren. Dit gebeurt op de Yvon Bourges Dinard catering school in Frankrijk op 25 maart 2020.

Meer informatie over deze website is te vinden op de website van de Ethic Ocean. De brochure over de wedstrijd staat hier

 

Dossiers
Lees ook
Nieuwe marketing directeur Fish Tales

Nieuwe marketing directeur Fish Tales

René Harmsen start 1 juli als marketing directeur van de food scale-up FishTales. Hij gaat zich bezig houden met het professionaliseren en vergroten van de zichtbaarheid van het merk in Nederland en daarbuiten

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Good Fish en Vermaat sluiten World Oceans Deal

Milieuorganisatie Good Fish en horecaspecialist Vermaat sloten 8 juni een World Oceans Deal. Dit betekent dat Vermaat het visassortiment aan gaat passen. Vissen die op rood staan op de VISwijzer verdwijnen van het menu.

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.