Duurzame visverwerking dankzij mega zonnedak

Op de daken van visverwerkingsbedrijf NorthSeafood uit Urk zijn 1.644 zonnepanelen geplaatst. Daarmee heeft het bedrijf het grootste zonnedak van de Noordoostpolder. Met de opwekking van duurzame energie zet NorthSeafood een grote stap in het realiseren van een duurzame bedrijfsvoering en wekt het bedrijf het grootste deel van het zijn energieverbruik zelf op. De zonnepanelen zijn geplaatst door Nuon en Feenstra.

Focus op duurzaamheid

Lubbert Schenk, adjunct-directeur van NorthSeaFood: "We merken dat onze duurzame bedrijfsvoering steeds zwaarder meetelt voor onze opdrachtgevers. Maar we zijn vooral ook zelf gemotiveerd om onze manier van werken zo duurzaam mogelijk in te richten. We zijn daarom voortdurend op zoek naar innovaties om invulling te geven aan die ambitie. Zo hebben we onze fabriekshallen voorzien van led verlichting en voor de koeling maken we sinds kort gebruik van een CO2-installatie. Met die maatregelen hebben we in totaal al 25 procent energiebesparing weten te realiseren."

Voorzien in energiebehoefte

NorthSeafood bleef zoeken naar een manier om het bedrijf nóg verder te verduurzamen. Schenk vroeg SDE+ subsidie aan voor het realiseren van een groot zonne-energieproject en kreeg die in 2015 toegekend. Met het zonnedak voorziet NorthSeafood voor het grootste deel zelf in de energiebehoefte van het bedrijf.

Lees ook
Visbranche in de media - week 20

Visbranche in de media - week 20

Nog meer windmolens op zee, de mosselzaadinvanginstallaties in Zeeland en een interview met visser Jan de Boer, die na 34 jaar besloot om te stoppen. Wat kwam er deze week over de visbranche voorbij in andere media?

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.