‘Eerlijk en oprecht advies’

15 juni 2022 Edwin Rensen

De inrichting van visspeciaalzaken is een anders dan tien jaar geleden. Trends en ontwikkelingen zorgen voor een veranderende kijk op de winkel. Zo is zelfbediening door corona verder toegenomen, en dat lijkt een blijvertje. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Bernadet Koops van Koeltechnisch Buro Midden Nederland.

Koeltechnisch Buro Midden Nederland wil graag flexibel opereren en zo voldoen aan de wensen van de klanten. “We luisteren goed naar de vraag van ondernemers in de visbranche. Zo kan de klant bij ons terecht voor één koelmeubel, maar ook voor een totale verbouwing. Verder beschikken we over een grote range occasion koelmeubels”, legt Bernadet Koops namens het familiebedrijf uit. “Meestal hebben we een oplossing in huis voor ieder budget. Ik vind het een uitdaging om een klant zo goed mogelijk te informeren. De prijs-kwaliteitverhouding moet in iedere situatie kloppen.” Koeltechnisch Buro Midden Nederland hecht er ook aan om mee denken in de routebepaling en de uitstraling van de winkel. “Wij kunnen 3D-tekenen, zodat voor de klant de sfeer voorafgaand aan een verbouwing al helder wordt. Samen met een interieurbouwer realiseren wij vaak een totale winkelverbouwing. Zo wordt de klant compleet ontzorgd.”

Energietransitie

Het bedrijf werkt met de nieuwste technieken op gebied van koelen, is flexibel en geeft eerlijk en oprecht advies. “Inmiddels hebben wij een bult aan ervaring opgebouwd en kunnen goed adviseren over de do’s en don’ts”, stelt Bernadet Koops. Daarbij speelt ook de energietransitie een rol. “Investeren in een hoog kwalitatieve koelmachine met een laag energieverbruik heeft bijvoorbeeld een meerwaarde voor de toekomst. Ook kunnen temperaturen automatisch gelogd worden, en kan een alarm worden verstuurd als een deur open blijft staan. Hierdoor heeft de ondernemer meer tijd voor ondernemen.’’

Praatje

Een belangrijke trend op dit moment is volgens Koops de opkomst van de versbeleving, naast kwaliteit en gemak. “De klant loopt zelf door de winkel en kan producten meenemen uit zelfbedieningskoelingen. Zo is er minder personeel nodig en heeft de visboer meer tijd voor een praatje met de klant. Ook gaat de klant niet alleen voor verse vis naar de visspecialist, maar ook voor maaltijden, borrelplanken en natuurlijk advisering.” Bernadet Koops vindt dat de ondernemer, als het gaat om inrichting, goed moet onderzoeken wat bij zijn of haar winkel past. “Uiteindelijk is het onze klant die als geen ander kan inschatten wat wel of niet gaat werken en wat het beste past. We zeggen wel vaak dat ze niet bang moeten zijn voor vernieuwing.”

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'Trends voor winkelinrichting'. De complete rondvraag is te lezen in Vismagazine 4-2022. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af.

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?