Efficiënt en energiezuinig vissen is de tendens

24 november 2020 Michel Verschoor
Artist impression van de Z-91 Franson die Damen Maaskant bouwt voor de Belgische rederij Long Ships uit Zeebrugge (foto: Damen Maaskant).

Het zijn onzekere tijden voor de kottervisserij. Vissers vrezen een no-deal Brexit en kampen met het pulsverbod, visserijvrije windmolenparken en natuurcompensatie in visserijvrije zeereservaten. Desondanks noteren Nederlandse scheepswerven de ene na de andere nieuwbouworder.

Urker Klaas van den Berg reageert nuchter op de vraag of de tumultueuze tijden in de visserij zijn nieuwbouwplannen in de weg hebben gezeten. “Rustig is het in mijn loopbaan als visser en kottereigenaar nooit geweest en ondernemen is nu eenmaal risico’s nemen. Onze huidige kotter moest met het oog op de toekomst vervangen worden. Dan kun je wel gaan afwachten tot de storm is overgewaaid, maar zonder vertrouwen vaart niemand wel. Twee jaar terug hebben we als maatschap alles op een rijtje gezet en de knoop doorgehakt.”

Begin oktober heeft de nieuwe twinrigger/flyshooter de eerste proefvaart gemaakt. Padmos in Stellendam verzorgt de nieuwbouw GY-127, van 25 meter. Deze vervangt de oude kotter van 40 meter. Het motorvermogen van 1.000 pk wordt ingeruild voor 600 pk. De nieuwe GY-17 is lichter want kleiner en zal daarmee 2.000 tot 3.000 liter minder gasolie verbruiken, wat op jaarbasis scheelt in de onkosten. “De winst zit hem vooral in de momenten dat we stomen, tijdens het vissen zal het verbruik waarschijnlijk gelijk zijn. De havengelden zijn lager bij een kleiner schip.”

Meer weten over de nieuwbouwgolf in de kottervisserij? Lees dan het complete artikel van Michel Verschoor online of in Vismagazine 8-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vismagazine en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?