Euro-Toques zet zich in voor Goede Vis op menukaarten

Vismagazine_Eurotoques Goede Vis

Euro-Toques zet zich komend jaar in als ambassadeur voor Goede Vis van de Viswijzer. Op hun menukaarten komt alleen duurzame vis te staan. Als aftrap van de actie ruimden de chefs van Euro-Toques samen met 150 thuischefs op maandag 13 augustus het strand van Katwijk tot Noordwijk op tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee.

Goede Vis

Milieuorganisatie Good Fish Foundation presenteerde 8 juni een onderzoek waaruit bleek dat op 81 procent van de menukaarten in de horeca was ‘rode’, niet-duurzame vis te vinden. Euro-Toques wil nu alleen Goede Vis op de menukaart. De organisatie hoopt dat meer collega’s dit voorbeeld gaan volgen.

Euro-Toques

Euro-Toques Nederland is de vereniging van professionele koks en restaurateurs. Restaurants die zijn aangesloten bij Euro-Toques werken met duurzame-, eerlijke- en streekproducten. “De overeenkomst in doelstellingen tussen Euro-Toques en Good Fish Foundation (GFF) was zo sterk dat een samenwerking snel op poten was gezet”, aldus Rob Franken, secretaris van Euro-Toques die zelf ook meeliep met de strandopruimactie.

Boskalis Beach Cleanup Tour

De Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee bestaat uit dertig etappes. Tijdens de etappe op 13 augustus werd er een stuk strand van 3,3 km schoongemaakt tussen Katwijk en Noordwijk. Aan de start van de etappe vormden de deelnemers één levensgrote vis om meer aandacht te vragen voor schone menukaarten en schone zeeën.

Chefs voor Goede Vis

De actie van 13 augustus is onderdeel van het horecaprogramma ‘Chefs voor Goede Vis’ van Good Fish Foundation. Dit programma is sinds 2017 actief en heeft als doel om in 2020 50 procent minder rode vis in de horeca te bereiken. Restaurants die zijn aangesloten bij het programma serveren geen ‘rode’ vis van de VISwijzer. Zij krijgen van Good Fish Foundation voorlichting over de inkoop van duurzame vis en kunnen deelnemen aan diverse evenementen en workshops.

Lees ook:

Lees ook
Metamorfose voor Urker Visspecialisten Baarssen

Metamorfose voor Urker Visspecialisten Baarssen

Slechts drie muren zijn blijven staan. De rest is volledig vernieuwd. De winkel van Urker Visspecialisten Baarssen in Lelystad is grondig onder handen genomen. De verbouwing kostte net iets minder dan een half miljoen euro. Een forse investering, maar daar is het resultaat ook naar.

Eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor zorgpersoneel

Eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor zorgpersoneel

De traditionele veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe stond gepland voor donderdag 11 juni, maar dit event kan vanwege het coronavirus niet doorgaan. Daarom komt het Nederlands Visbureau met een alternatief. De eerste haringen gaan naar het zorgpersoneel.

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Het Nederlands Visbureau lanceert de nieuwe campagne ‘(GOUR)met elkaar gezond met vis’. Deze bestaat uit een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende consumentenbrochure. Hiermee geeft het Nederlands Visbureau antwoord op de oproep van de overheid om deze zomervakantie vooral met elkaar in eigen land door te brengen vanwege de coronacrisis.