Euro-Toques zet zich in voor Goede Vis op menukaarten

Vismagazine_Eurotoques Goede Vis

Euro-Toques zet zich komend jaar in als ambassadeur voor Goede Vis van de Viswijzer. Op hun menukaarten komt alleen duurzame vis te staan. Als aftrap van de actie ruimden de chefs van Euro-Toques samen met 150 thuischefs op maandag 13 augustus het strand van Katwijk tot Noordwijk op tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee.

Goede Vis

Milieuorganisatie Good Fish Foundation presenteerde 8 juni een onderzoek waaruit bleek dat op 81 procent van de menukaarten in de horeca was ‘rode’, niet-duurzame vis te vinden. Euro-Toques wil nu alleen Goede Vis op de menukaart. De organisatie hoopt dat meer collega’s dit voorbeeld gaan volgen.

Euro-Toques

Euro-Toques Nederland is de vereniging van professionele koks en restaurateurs. Restaurants die zijn aangesloten bij Euro-Toques werken met duurzame-, eerlijke- en streekproducten. “De overeenkomst in doelstellingen tussen Euro-Toques en Good Fish Foundation (GFF) was zo sterk dat een samenwerking snel op poten was gezet”, aldus Rob Franken, secretaris van Euro-Toques die zelf ook meeliep met de strandopruimactie.

Boskalis Beach Cleanup Tour

De Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee bestaat uit dertig etappes. Tijdens de etappe op 13 augustus werd er een stuk strand van 3,3 km schoongemaakt tussen Katwijk en Noordwijk. Aan de start van de etappe vormden de deelnemers één levensgrote vis om meer aandacht te vragen voor schone menukaarten en schone zeeën.

Chefs voor Goede Vis

De actie van 13 augustus is onderdeel van het horecaprogramma ‘Chefs voor Goede Vis’ van Good Fish Foundation. Dit programma is sinds 2017 actief en heeft als doel om in 2020 50 procent minder rode vis in de horeca te bereiken. Restaurants die zijn aangesloten bij het programma serveren geen ‘rode’ vis van de VISwijzer. Zij krijgen van Good Fish Foundation voorlichting over de inkoop van duurzame vis en kunnen deelnemen aan diverse evenementen en workshops.

Lees ook:

Lees ook
Ondernemer Nico Waasdorp bezorgt duurzame vis in heel Nederland

Ondernemer Nico Waasdorp bezorgt duurzame vis in heel Nederland

Vanwege de coronacrisis moeten veel ondernemers op zoek naar nieuwe manieren om aan omzet te komen. Dat geldt ook voor visondernemer Nico Waasdorp. Hij introduceert daarom de ‘Good Fish box’ en de ‘Bijvangstbox’. Deze boxen bevatten een selectie verse vis die door heel Nederland worden bezorgd.

MSC-keurmerk voor viskiosk Het Beste Maatje

MSC-keurmerk voor viskiosk Het Beste Maatje

Viskiosk Het Beste Maatje heeft het traject naar MSC-certificering succesvol doorlopen. Daarom kan het bedrijf van eigenaar Adriaan van Moort met locaties in Middelburg en Goes voortaan mag het MSC-keurmerk voeren. Diverse vissoorten in het assortiment van de viskiosk zijn aantoonbaar duurzaam. Adriaan van Moort: "Juist deze periode vraagt om duurzame...

'We blijven in beweging en innoveren uit onszelf'

'We blijven in beweging en innoveren uit onszelf'

Het coronavirus verspreidt zich over de wereld. Ook de visbranche heeft laast van de maatregelen tegen de verspreiding van het virus, maar houdt de moed erin. Tijd voor een rondvraag met enkele spelers op de internationale markt. In dit vierde deel vertelt Sjoerd Ras hoe Sea Fresh BV ermee omgaat.