Euro-Toques zet zich in voor Goede Vis op menukaarten

Vismagazine_Eurotoques Goede Vis

Euro-Toques zet zich komend jaar in als ambassadeur voor Goede Vis van de Viswijzer. Op hun menukaarten komt alleen duurzame vis te staan. Als aftrap van de actie ruimden de chefs van Euro-Toques samen met 150 thuischefs op maandag 13 augustus het strand van Katwijk tot Noordwijk op tijdens de Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee.

Goede Vis

Milieuorganisatie Good Fish Foundation presenteerde 8 juni een onderzoek waaruit bleek dat op 81 procent van de menukaarten in de horeca was ‘rode’, niet-duurzame vis te vinden. Euro-Toques wil nu alleen Goede Vis op de menukaart. De organisatie hoopt dat meer collega’s dit voorbeeld gaan volgen.

Euro-Toques

Euro-Toques Nederland is de vereniging van professionele koks en restaurateurs. Restaurants die zijn aangesloten bij Euro-Toques werken met duurzame-, eerlijke- en streekproducten. “De overeenkomst in doelstellingen tussen Euro-Toques en Good Fish Foundation (GFF) was zo sterk dat een samenwerking snel op poten was gezet”, aldus Rob Franken, secretaris van Euro-Toques die zelf ook meeliep met de strandopruimactie.

Boskalis Beach Cleanup Tour

De Boskalis Beach Cleanup Tour van Stichting De Noordzee bestaat uit dertig etappes. Tijdens de etappe op 13 augustus werd er een stuk strand van 3,3 km schoongemaakt tussen Katwijk en Noordwijk. Aan de start van de etappe vormden de deelnemers één levensgrote vis om meer aandacht te vragen voor schone menukaarten en schone zeeën.

Chefs voor Goede Vis

De actie van 13 augustus is onderdeel van het horecaprogramma ‘Chefs voor Goede Vis’ van Good Fish Foundation. Dit programma is sinds 2017 actief en heeft als doel om in 2020 50 procent minder rode vis in de horeca te bereiken. Restaurants die zijn aangesloten bij het programma serveren geen ‘rode’ vis van de VISwijzer. Zij krijgen van Good Fish Foundation voorlichting over de inkoop van duurzame vis en kunnen deelnemen aan diverse evenementen en workshops.

Lees ook:

Lees ook
Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan SeaStar gaat internationale markt op met plantaardige vis

Vegan ZeaStar gaat een jaar na de Nederlandse lancering de internationale markt op. Het afgelopen jaar verhoogde het bedrijf de productie en voegde plantaardige omega 3-olie toe aan de plantaardige sashimi. Vegan ZeaStar gaat deze producten op de markt in het Verenigd Koninkrijk brengen.

Buitenlandse vissers houden na Brexit 'goede toegang' tot Britse wateren

Buitenlandse vissers houden na Brexit 'goede toegang' tot Britse wateren

Buitenlandse vissers blijven ook na de Brexit 'goede toegang' houden tot de Britse wateren. Dat heeft de Britse minister van Buitenlandse Zaken Dominic Raab gezegd in een interview met de BBC. Hoe die toegang er precies uit komt te zien is onbekend.

KIDV zoekt kansen voor (vervuild) kunststofrecyclaat

KIDV zoekt kansen voor (vervuild) kunststofrecyclaat

Een van de grote vraagstukken bij het realiseren van een circulaire verpakkingsketen is het gebruik van recyclaat. Recyclaat uit huishoudelijk plastic afval is nog steeds van lage kwaliteit en daar een commerciële markt voor vinden blijft een uitdaging. Toch zijn er volop kansen, zo blijkt uit een aantal pilots die het Kennisinstituut Duurzaam...