Finalisten Seafood Champion Awards

Seafood Champion Awards

Tijdens de Seafood Expo North America maakten Seaweb en Diversified Communications de zeventien finalisten voor de Seafood Champion Awards 2019 bekend. Deze prijzen gaan naar individuen, organisaties en bedrijven over de hele wereld die zich inzetten voor duurzame vis. Er zijn vier categorieën: Leadership, Innovation, Vision en Advocacy. De winnaars worden 11 juni bekend gemaakt tijdens de SeaWeb Seafood Summit in Bangkok, Thailand.

"De genomineerden laten zien dat verandering overal vandaan kan komen. Het toont hoe samenwerkingsverbanden tussen cultuur, gender en industrie cruciaal zijn voor het bevorderen van duurzame vis", zegt Meghan Jeans, SeaWeb Program Director van The Ocean Foundation. De finalisten weerspiegelen het brede spectrum van interesses, expertise en strategieën die noodzakelijk zijn voor vooruitgang. Van marktconcepten voor duurzame vis, het verbeteren van sociale gelijkheid voor kleinschalige vissers tot innovaties in scheepsmonitoring voor het verbeteren van veiligheid en duurzaamheid.

De finalisten

De Seafood Champion Award for Leadership wordt toegekend aan mensen en organisaties die aandeelhouders samen brengen om de duurzaamheid van vis te verbeteren en zicht inzetten voor gezonde oceanen. De finalisten zijn:

  • Susan Jackson, Voorzitter van de International Seafood Sustainability Foundation (ISSF). Deze organisatie zet zich in voor de instandhouding van de tonijnbestanden en het mariene ecosysteem.
  • World Animal Protection’s Global Ghost Gear Initiative (GGGI). Deze organisatie pakt het probleem van het spookvistuig wereldwijd aan.
  • Wakao Hanaoka. Hanaoka richtte in 2015 de Seafood Legacy op en zoekt naar oplossingen voor duurzame visproducten in Japan. Zijn initiatief is verbonden met de Olympische Spelen in Tokio in 2020.
  • Hannah Macintyre is Aquaculture & Fisheries Manager van Marks and Spencer. Onder haar leiderschap kwam er een platform waar consumenten hun producten kunnen traceren en zien dat alle visproducten van deze winkel afkomstig zijn van duurzame visvangst.

De Seafood Champion Award for Innovation gaat naar personen of bedrijven die ecologische uitdagingen, marktbehoeften of duurzaamheidsbelemmeringen erkennen en nieuwe oplossingen bedenken. De finalisten zijn:

  • Blue Star Foods. Dit bedrijf werkt aan het verbeteren van de levens van ambachtelijke vissers en duurzame visserij.
  • OceanMind. Dit bedrijf heeft een unieke benadering voor scheepsmonitoring, controle en bewaking. Het combineert technologie met wetgeving om toezicht te houden op de vissersvloot van een land.
  • Catalina Offshore Products’ (COP) project. Dit is gericht op het verminderen van het teruggooien van visvangst in zee en het gebruik van de hele vis, zodat lokale vissers de waarde van hun vangst verhogen.
  • Pacifical. De initiatiefnemer van de eerste grootschalige blockchain in de tonijnindustrie.

De Seafood Champion Award for Vision erkent onderscheidende visies die duurzame vis bevorderen. De finalisten zijn:

  • Janice Lao. Zij lobbyt bij bedrijven zodat deze duurzame visproducten gaan kopen en aanbieden.
  • Dr. Darian McBain. Zij geeft leiding aan de duurzaamheidsinitiatieven en activiteiten van de Thai Union.
  • OPAGAC. Certificering voor de tonijnvisserij.
  • AquaSpark. De focus van dit investeringsfonds ligt op duurzame aquacultuur.
  • Austral. Dit was het visbedrijf dat in 1996 ging samenwerken met WWF en Unilever in de MSC-certificering.

The Seafood Champion Award for Advocacy gaat naar bedrijven, organisaties of individueen die duurzaamheid promoten. Dit zijn de finalisten:

  • Francisco Blaha. Met zijn veelzijdige achtergrond heeft hij een unieke visie op de promotie van duurzaamheid en eerlijke visserij.
  • COMEPESCA. Dit bedrijf promoot duurzame visproducten uit Mexico.
  • G16 Group. Dit samenwerkingsverband van twintig kuststaten rondom de Indische Oceaan richt zich op het verantwoordelijk en eerlijk verdelen van de tonijnbestanden in de regio.
  • Stephen Fisher. Hij is de Sustainability Director bij Sea Delight, een visleverancier in Florida, die zich inzet voor duurzaam beheer van grensoverschrijdende visserij.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Vis in de media | Week 12-2023

Vis in de media | Week 12-2023

Protesten Duitse garnalenvissers, Minister Piet Adema over de toekomst van de garnalenvisserij en pilot plantaardige proteïne voor zalm. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Wat staat er op het programma van de Nationale Kennisdag Visserij 2023

Wat staat er op het programma van de Nationale Kennisdag Visserij 2023

Kennisplatform Vistikhetmaar organiseert samen met het Visserij Innovatie Netwerk op 24 maart bij het Scheepvaart en Transportcollege in Rotterdam de Nationale Kennisdag Visserij 2023. Het programma staat in het teken van voedsel uit de zee.

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.