Friese vissers maken plan voor duurzame visserij

Otter

Friese sport- en beroepsvissers hebben gezamenlijk visplan Fryslân opgesteld. Het plan moet duurzame visserij bevorderen. Ook staan er afspraken in over de bescherming van de otter. Dit meldt Visserijnieuws.

Visplan Fryslân

De beroeps- en sportvissers werkten voor het plan samen met Wetterskip Fryslân. Het plan gaat vooral om aal en snoekbaars. De partijen willen voorkomen dat de visstand te ver terugloopt. Het visplan houdt rekening met het aalbeheer en de Europese regels. In Friesland mogen de vissers afwijken van de Europese regels, omdat hier het decentraal aalbeheer geldt (wel een quotum, geen sluiting van drie maanden). Het is de bedoeling dat de Friese aalaanpak over heel Nederland wordt uitgerold.

Otters

Ook kijkt het plan naar de veiligheid voor otters. Momenteel worden stopgrids, een soort rasters,  in de netten gebruikt om te voorkomen dat otters in de fuiken verdrinken. Waterplanten blijven hierin hangen en blokkeren de fuik voor vissen.

Vissers en ecologen (waaronder Stichting Otterstation Nederland) hebben hier alternatieven voor bedacht en deze worden de komende tijd getest, Momenteel loopt er een pilot waarbij de netten dieper onder water worden gezet zodat de otter over de fuik kan zwemmen. Ook zouden er ontsnappingsluikjes in de fuiken kunnen komen. Dit sluit aan bij de Friese otteraanpak.

 
Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.