Garden Gourmet komt met veganistische tonijnvervanger

VUNA

Nestlé-dochterbedrijf Garden Gourmet lanceert VUNA, een plantaardige tonijnvervanger.

VUNA wordt gemaakt op basis van erwteneiwitten en bevat daarnaast de ingrediënten water, koolzaadolie, tarwegluten, aroma’s, citroenvezels en zout. Per 100 gram en 100 kcal bevat het minimaal 0,3 gram aan Omega-3 vetzuren.

Oliver Nussli, R&D Platform Lead Meat Alternatives bij Nestlé: “Met slechts zeven ingrediënten hebben we de textuur, smaak en kleur van tonijn compromisloos weten na te maken. Plantenvezels zijn totaal anders dan de structuur van vis. De uitdaging was om deze structuur zo dicht mogelijk te benaderen met fysische factoren zoals onder andere temperatuur, druk en schuifkrachten. Deze helpen de plantaardige eiwitten te ontrafelen en ze een vorm te geven die meer lijkt op die van dierlijke eiwitten zoals tonijn. Ik vind dat we er goed in zijn geslaagd.”

 

Duurzaam

Met de lancering van VUNA haakt Garden Gourmet in op de populariteit van tonijn, dat het meest gegeten visproduct in ons land is. Het grootste vegamerk van Nederland legt het accent op duurzaamheid: voor het product hoeft geen vis te worden gevangen en de erwteneiwitten zijn afkomstig uit Europa.

VUNA is vanaf heden te vinden in de schappen van Albert Heijn; vanaf begin november verkopen ook Jumbo en Picnic het product.

Dossiers
Lees ook
Fish Tales zoekt nieuwe aandeelhouders

Fish Tales zoekt nieuwe aandeelhouders

Duurzame visproducent Fish Tales wil verder groeien in de Verenigde Staten. Om dit mogelijk te maken zoekt het bedrijf aandeelhouders via online platform Eyevestor. In totaal wil Fish Tales 1,2 miljoen euro op halen.

Belgische supermarkten voeren mosseloorlog

Belgische supermarkten voeren mosseloorlog

Mosselen zijn een populair product in België. Momenteel woedt er in de Belgische supermarkten een ware prijzenoorlog. Bij verschillende supermarkten liggen de mosselen voor minder dan 3 euro per kilo in het schap.

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

Start nieuwe campagne ‘De mooiste boodschap is bio’

De driejarige Europese campagne ‘De mooiste boodschap is bio’ is gestart met als doel groei van het biologische marktaandeel en vergroting van de herkenbaarheid en het vertrouwen in het Europese biologische keurmerk. De campagne loopt tegelijkertijd in Zweden, Finland en België.