Garnalenvisserij Noordzee start MSC-traject

De drie garnalenvisserij-organisaties uit Denemarken, Duitsland en Nederland zijn gezamenlijk het MSC-certificeringstraject ingegaan. Als het traject met succes wordt doorlopen, zullen ze samen bijna 30 miljoen kg per jaar gecertificeerde duurzame garnalen produceren.

De Coöperatieve Visserij Organisatie (CVO) van Nederland, de MSC GbR Duitsland en de Deense vissers - Producenten Organisatie (DFPO) hebben een jaar geleden besloten om samen in het MSC-programma te stappen. Vis van deze organisaties komt in veel havens aan land, langs de gehele Deense, Duitse en Nederlandse kust (van Breskens tot Esbjerg).

Belangrijk signaal

Hans Nieuwenhuis, programmadirecteur Benelux van Marine Stewardship Council: “MSC verwelkomt deze belangrijke stap van de garnalenvissers om aan de MSC assessment te beginnen. Het is een belangrijk signaal aan de visketen en visconsumenten, dat de aanvoersector haar verantwoordelijkheid wil nemen.”

Hindernissen

Volgens Johan Nooitgedagt, voorzitter van de Coöperatieve Visserij Organisaties (CVO), is het een ambitie van de Nederlandse-, Duitse- en Deense garnalenvissers om verantwoord te vissen. “Dat willen we tonen door het behalen van dit certificaat. Eigenlijk hadden we het certificaat al veel langer moeten hebben, maar er waren nogal wat hindernissen, zoals het feit dat de garnalen niet gequoteerd zijn. We willen nu aantonen dat we de zaken goed op orde hebben. Dat neemt niet weg dat er altijd verbeteringen zijn, dus de innovaties gaan gewoon door.”

Onafhankelijke certificeerder Acoura, zal het beoordelingsproces uitvoeren. Voor de komende 12-18 maanden zal een team van visserij- wetenschappers en beleidsdeskundigen de visserij evalueren op basis van de drie principes van de MSC-standaard: de de status van het visbestand; de impact van de visserij op het mariene milieu; en het beheer van de visserij.

Lees ook
Pepijn ‘Faberyayo’ Lanen spreekt nieuwe campagne MSC in

Pepijn ‘Faberyayo’ Lanen spreekt nieuwe campagne MSC in

De nieuwste campagne van MSC, ontwikkeld door Food Cabinet, richt zich op het verhaal achter het keurmerk. De boodschap is: ‘Met het MSC keurmerk weet je dat de vis die jou beloofd is, de vis is die jou beloofd is’. Pepijn van Lanen sprak de campagnevideo in.

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Jumbo introduceert MSC-gecertificeerde huismerklijn visconserven

Supermarktketen Jumbo introduceert een eigen huismerklijn visconserven met MSC-keurmerk. Hiermee zet de supermarktketen een nieuwe stap in het verduurzamen van het visaanbod. Eerder kregen de verse en diepvriesvis van het Jumbo Huismerk al het duurzaamheidskeurmerk toegewezen.

Rode poon en mul vaker en langer in zuidelijke Noordzee

Rode poon en mul vaker en langer in zuidelijke Noordzee

Pakweg twintig jaar geleden verschenen rode poon en mul alleen in de zomermaanden op de Nederlandse visafslagen. Als bijvangst van boomkorkotters. Beide soorten vertoeven inmiddels steeds vaker en langer in het zuidelijke deel van de Noordzee en zijn niet meer weg te slaan in de afslagen van Urk, IJmuiden en Scheveningen.