‘Goed afwegen wat belangrijk is’

Vispaleis Westerhuis_Verkoopwagens.nl

Dagelijks bedienen duizenden visspecialisten hun klanten vanuit de wagen als hun dagelijkse werkplek én gereedschap, of het de gewoonste zaak van de wereld is. Over de investeringen wordt goed nagedacht. De wagens zijn steeds multifunctioneler. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Tonnie Westerhuis van Vispaleis Westerhuis.

Vispaleis Westerhuis uit Termunterzijl staat al generaties lang goed bekend in de wijde omtrek. Van de vissersfamilie zijn twee nog altijd visser, maar Westerhuis’ grootvader begon in 1966 met de visverkoop. Vorig jaar verbouwde zoon Tonnie Westerhuis de zaak grondig na bedrijfsovername. “Nu is de winkel weer mooi en we hebben er een visrestaurant bij: “De routing perfect en alles modern.”
Zo winkel, zo wagen, want Westerhuis staat ook op drie markten. “De huidige wagen is van 2005 en nog altijd niet slecht. Maar nu willen we toch de nieuwste technieken erin en een moderne uitstraling. We denken er goed over na. Dat doen we samen met Roelof Vredeveld van Vredeveld Verkoopwagens. Die heeft ook onze oerdegelijke, huidige wagen gebouwd. Vredeveld kan prima luisteren. Natuurlijk komt hij met oplossingen, maar uiteindelijk wil ik het gevoel hebben dat ik ‘m zelf bedacht heb.”

Uitschuifdeel

“Eigenlijk wil ik m’n 12 meter-combinatie, auto met aanhanger, terugkrijgen in een 8 meter-zelfrijder zodat dat ik geen auto elders hoef te parkeren. De bus is 6 meter. Ik kan ‘m breder maken met uitschuifdelen en zo de oven 30 cm uitschuiven. Nu bak ik op de kopse kant maar daar wil ik liever vanaf, want eigenlijk sta ik regelmatig ietsje schuin. Een uitschuifdeel kost veel in verhouding tot de extra ruimte; voor een grotere aanhangwagen met truck heb je een groot rijbewijs nodig en niet alle medewerkers hebben dat.
Momenteel kijken we met Vredeveld of we de carrosserie in Duitsland laten bouwen. Daar mag je op een zelfrijder Fiat 2.41 meter inwendig breed bouwen, tegen 2.26 meter in Nederland. In Duitsland mag de Fiat ook wat meer tonnage hebben, maar of de meerprijs het waard is? Ik wil dus genoeg bakruimte maar ook een langere vitrine, traiteurproducten lopen steeds beter. Dus wellicht komen de koelmotoren op het dak. De klaptafels, stroomkabels, gasflessen, de koelboxen voor de verse garnalen, alles moet mee. Verder moet alles zo glad en naadloos mogelijk zodat we in een uur alles schoon hebben.”

Afwegen

Kortom, al met al is het een lastige puzzel en misschien gaat niet alles lukken, concludeert Westerhuis. “Het is afwegen wat je het belangrijkst vindt. Je moet er wel meer vis door verkopen! Dat betekent ook dat de consument overzicht moet hebben en snel moet kunnen besluiten.” De knopen zijn bijna doorgehakt. Nog een jaartje, dan kunnen klanten in Oost Groningen aan de nieuwe wagen wat lekkers scoren.

Dit was het eerste deel van de rondvraag 'Verkoopwagen is multifunctioneel'. Volgende week verschijnt deel 2. Lees de complete rondvraag in Vismagazine 7-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af.

Lees ook
Jaaroverzicht: samenwerkingen, fusies en nieuwe functies 2021 deel 2

Jaaroverzicht: samenwerkingen, fusies en nieuwe functies 2021 deel 2

Iets gemist het afgelopen jaar? In de kerstvakantie eindelijk tijd om achterstallig nieuws in te halen? Vismagazine helpt een handje met verschillende jaaroverzichten. Vandaag deel één en morgen deel 2 van de hoogtepunten op het gebied van overnames, fusies, samenwerkingen en nieuwe functies.

Jaaroverzicht: samenwerkingen, fusies en nieuwe functies 2021 deel 1

Jaaroverzicht: samenwerkingen, fusies en nieuwe functies 2021 deel 1

Iets gemist het afgelopen jaar? In de kerstvakantie eindelijk tijd om achterstallig nieuws in te halen? Vismagazine helpt een handje met verschillende jaaroverzichten. Vandaag deel één en morgen deel 2 van de hoogtepunten op het gebied van overnames, fusies, samenwerkingen en nieuwe functies.

Nederland gaat opnieuw in lockdown - levensmiddelenwinkels blijven open

Nederland gaat opnieuw in lockdown - levensmiddelenwinkels blijven open

Zaterdagavond scherpte de regering opnieuw de coronamaatregelen aan. Sinds zondag 19 december is Nederland evenals vorig jaar in lockdown. De lockdown duurt in elk geval tot 14 januari. Essentiële winkels, waaronder de bakker, slager, visspecialist en slijter, blijven open.