Groei Europese zeewiermarkt stimuleert teelt tussen windparken op Noordzee

Zeewierboerderij_North Sea Farmers

Europeanen gaan steeds meer zeewier eten. De toenemende vraag is een stimulans voor de Europese zeewierproductie. Deze is momenteel nog minimaal, het grootste deel van zeewier wordt geïmporteerd uit Azië. Maar in 2030 kan een kwart van de Europese zeewiermarkt afkomstig zijn van  zeewier, gekweekt in de offshore windparken in de Noordzee. 

Dat blijkt uit een onderzoek van sectororganisatie North Sea Farmers naar de Europese zeewiermarkt. Deze markt is momenteel goed voor 840 miljoen euro, ten opzichte van een wereldmarkt van 8,4 miljard euro. Volgens het onderzoek neem in 2030 de omzet van de Europese zeewiermarkt voor voedsel toe tot 2 miljard à 2,8 miljard euro. 

Marlies Draisma, manager markets & applications van North Sea Farmers: "Voor de groei en professionalisering van de Europese zeewiersector is het essentieel dat we beschikken over betrouwbare en goed onderbouwde data. We zijn er namelijk van overtuigd dat deze duurzame groeimarkt met korte productieketens een belangrijk antwoord biedt op de urgente vraag naar voedsel met een positieve impact op mens en milieu. Vanaf 2030 is het alleen al de Nederlandse ambitie om 400 km2 aan zeewierboerderijen tussen offshore windparken te realiseren. Zo kan een uitstoot tot 1,6 miljoen ton CO2 bespaard worden."

Europese vraag

De gehele productie van zeewier voor menselijke consumptie in Europa is momenteel marginaal ten opzichte van de wereldmarkt. Met wilde oogst en cultivatie samen produceert Europa 300.000 ton zeewier, wereldwij is dit 32,4 miljoen ton. De Europese productie is niet genoeg voor de Europese vraag naar zeewier. Europa neemt 10 procent van de wereldwijde zeewierproductie af, die een totale marktwaarde heeft van 8,4 miljard euro. Daarom importeert Europa veel zeewier uit Azië.

2030

Het onderzoek, dat bestaat uit expertinterviews, consumentenonderzoek en bureauresearch, toont aan dat de Europese zeewiermarkt voor menselijke consumptie kan groeien van 840 miljoen euro tot 2,8 miljard euro in 2030. De eigen zeewierproductie moet tegen die tijd een volume hebben van 8 miljoen ton. Een groeiend bewustzijn onder Europese consumenten rond de impact van voedsel op hun eigen gezondheid en op het klimaat is hier een belangrijke drijfveer voor. De populariteit van plantaardig voedsel neemt  al jaren toe en zeewier is hierin een waardevolle toepassing. Niet alleen in gerechten als sushi, burgers en spaghetti, maar ook als zoutvervanger, smaakversterker, verdikkingsmiddel en als alternatief voor dierlijke proteïnen. 

Vanwege de groeiende wereldbevolking, klimaatverandering en achteruitgang van de biodiversiteit, zoeken ook overheden naar manieren van duurzame voedselproductie. Europese overheidsprogramma’s als de Green Deal, Farm to Fork en onderzoeksprogramma's als Interreg 2Seas Valgorize stimuleren dit en bieden eveneens groeimogelijkheden voor de Europese zeewiersector. Verder heeft Europees gekweekt zeewier een goede naam door de hoge kwaliteit. Afnemers waarderen de veilige en controleerbare productie, omdat deze hiermee voldoet aan de behoefte van consumenten aan lokale producten en korte ketens.

Ontwikkeling Europese zeewiersector

Tegen 2030 kan een kwart van de Europese zeewiermarkt afkomstig zijn van lokaal gecultiveerd zeewier uit de Noordzee. Voor de ontwikkeling van een duurzame en betrouwbare bevoorradingsketen zijn kennisdeling over de toepasbaarheid van Europese zeewiersoorten en samenwerking binnen de sector van essentieel belang. Ook is het voor een florerende branche noodzakelijk om consistent te zijn in het aanbod en de kwaliteit van het zeewier. En (potentiële) producenten en verwerkers moeten met elkaar in contact worden gebracht om vraag en aanbod goed op elkaar af te kunnen stemmen.

Groente uit zee

The Dutch Weed Burger gebruikt al 100 procent geteeld Hollands zeewier om de Weed Burger en Weed Dogg te maken. Oprichter Mark Kulsdom: "Met zeewierteelt op een oppervlakte van drie keer de grootte van Portugal kunnen we aan de wereldwijde behoefte aan proteïnen voldoen. Mits duurzaam gekweekt is deze groente uit zee goed voor de planeet, goed voor mensen en goed voor dieren. Met plantaardige voeding als basis en zeewier als de voornaamste bron van proteïnen kunnen we ons ecosysteem ontlasten: door de impact van de vlees- en zuivelindustrie te minimaliseren, de uitstoot van broeikasgassen terug te brengen en duizenden liters zoet water te besparen."

North Sea Farmers

North Sea Farmers is een non-profit beweging van meer dan 100 bedrijven met een passie voor zeewier. De organisatie zet zich in voor het versnellen en versterken van de duurzame zeewiersector in Nederland en Europa. 

Dossiers
Lees ook
Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Rabobank: Leiderschap noodzakelijk voor uitdagingen wereldwijde vleesindustrie 2022

Onlangs publiceerde de Rabobank de zevende editie van de jaarlijkse Global Animal Protein Outlook, een analyse van de vlees- en zeevruchtenmarkt wereldwijd. Rabobank verwacht dat bedrijven die kunnen inspringen op de kansen die de veranderende markt, de mogelijkheid hebben om te groeien. Duurzaamheid en leiderschap zijn daarbij het uitgangspunt.

Automatisering op alle fronten

Automatisering op alle fronten

Automatiseren is meer dan nieuwe technieken inzetten. Het vergt andere manieren van denken en werken. Het is een doorlopend ontwikkelingsproces dat antwoorden geeft op strenge kwaliteitseisen, personeelstekorten en verduurzaming. Op elk moment van boot tot bord.

Drie ontwikkelingen in de versbranche

Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de viszaak eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vismagazine in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.