Heel Scheveningen vlagt tijdens Vlaggetjesdag

28 mei 2020

Normaal gesproken viert Scheveningen de Hollandse Nieuwe met Vlaggetjesdag. Vanwege de coronacrisis loopt alles dit jaar anders. Daarom roept Stichting Vlaggetjesdag Scheveningen op om de straten op 13 juni op grote schaal te voorzien van vlaggen die Scheveningen eren. Dit meldde Gerbrand Voerman, voorzitter van de stichting tijdens het tweede webinar van stichting Noordzeevis uit Scheveningen.

Het zijn op z'n zachtst gezegd bijzondere tijden. De horeca, groothandel en agrarische sector, waaronder de vissector, worden hard getroffen door de coronacrisis.Deze bedrijven vormen de kern van de community van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen. Tijdens het tweede webinar van deze stichting bij elkaar om de stand van zaken met elkaar te bespreken en elkaar een hart onder de riem te steken.

Vlaggetjesdag 2020

Dat Vlaggetjesdag niet door kon gaan was al vroeg duidelijk, maar voorzitter Gerbrand Voerman liet zich niet uit het veld slaan en vertelt in het webinar wat de plannen zijn omtrent de komst van de Hollandse Nieuwe. Voerman: “We gaan de komst van de Hollandse Nieuwe toch gewoon vieren, alleen in aangepaste vorm. Het eerste vaatje Hollandse Nieuwe wordt geschonken aan de zorg en op Vlaggetjesdag zelf gaat Stichting Vlaggetjesdag Scheveningen de verzorgingstehuizen af om de bewoners te voorzien van verse haring. En ook bieden we traditiegetrouw de Burgemeestersharing aan."

Omroep West zend alles uit zodat iedereen Vlaggetjesdag vanuit huis kan meemaken. Daarnaast is er een lange documentaire over vlaggetjesdag op de zender te zien en worden er verschillende oud vissers geïnterviewd. En daarnaast is er dus de oproep om te vlaggen. "We vragen heel Scheveningen om te vlaggen. Dat kan met de Nederlandse vlag, de Scheveningse vlag of de vlag van Noordzeevis uit Scheveningen. Des te meer vlaggen, des te beter!”

Dichtbijvangst

Tijdens het webinar werd ook aandacht besteed aan het project Dichtbij-vangst, een initiatief van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, Wageningen Economic Research, ROC Mondriaan en Schuttelaar & Partners. Doel van dit project is om jongeren te laten zien en proeven hoe lekker en veelzijdig lokale vis kan zijn. Een van de onderdelen van het project is het uitvoeren van gedragsonderzoek onder jongeren en er achter te komen wat jongeren beweegt om vis te kopen, bereiden en te consumeren. Aan de hand van de resultaten worden nieuwe innovatieve visproducten ontwikkelt voor de horeca.

Lage visprijzen

Geert Hoekstra, Wageningen Economic Research, vertelde tijdens het webinar over de prijzen van Noordzeevis op de Nederlandse visafslagen en die van Scheveningen in het bijzonder. De prijzen voor veel verse Noordzeevis staan nog steeds onder druk. Geert Hoekstra: “Halverwege de coronacrisis was er een licht herstel, maar daarna kelderden de prijzen weer opnieuw. De vissector is sterk afhankelijk van het openen van de horeca. Koop daarom juist nu Noordzeevis en steun de vissers en de lokale visboer. Noordzeevissen, zoals tarbot en griet, waren de afgelopen tijd vaak voordelig in prijs. Een leuke kans om eens wat nieuws te proberen."

Altijd op de hoogte blijven?