‘Het draait altijd om kwaliteit’

3 maart 2021 Xandra Veltman

Gebakken vis is een vaste waarde bij elke visverkoper. De mogelijkheden van bakovens, de vissoorten, bakproducten en (buitenlandse) recepturen nodigen ook uit tot variatie en creatieve gerechten. Tot genoegen van de consument en het zorgt bovendien voor klantengroei bij de visspecialist. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met Visverkoper Peter Hage.

Visverkoper Peter Hage is niet online. Dat vindt hij nog altijd niet echt nodig. Samen met z’n familie staat hij op veertien standplaatsen in de Alblasserwaard, de Hoekse Waard, in Zeeland en Brabant. “Ik zit nu veertig jaar in het vak. Vanaf m’n twaalfde ging ik met m’n vader mee langs de deuren. Toen ik zestien was, kreeg ik zo’n melkboerenwagentje en op mijn 18e ben ik voor ­mezelf begonnen en ging ik op markten staan.”

Mensen-mensen

Nu heeft Hage drie wagens, twee vrij nieuwe en één gloednieuwe prachtige wagen van BK Market Trailers waar hij ­altijd komt. De oude was versleten. Deze wagen is 6,5 meter breed, met schotten aan de zijkant. Aan de achterkant schuift een stuk uit waardoor hij een counter heeft en met z’n gezicht naar de klanten toe kan bakken. Hage: “Rondom en binnenin is prachtige reclame aangebracht en dankzij de perfecte verlichting worden alle producten goed uitgelicht. De vitrine heb ik ingericht met de ‘Casablanca’-vitrinelijn van Smedes: melamine schalen met een keramiek uitstraling. Als je paella in zo’n schaal doet, waan je je in Spanje. Mijn vader kwam al bij Smedes en ik ben klant gebleven. Smedes denkt altijd mee, in goede en slechte tijden. Het zijn ‘mensen-mensen’, een beetje onderdeel van de familie. Naast hun vele aantrekkelijke producten, hebben ze voor mij de beste visbakmeel en frituurolie tegen een scherpe prijs.”

Oppepper

Niemand kon de pandemie zien aan­komen, maar nu maakt de nieuwe wagen het wel gemakkelijk om de dertig procent omzetgroei aan te kunnen. In de economische crisis van 2008 maakte Hage ook een flinke groei door. Toen raakte hij ­bevriend met Kees, een kok met veel ­horeca-ervaring. Hage wordt er nog blij van: “Een jaar lang kwam hij wekelijks een dag koken. Mijn vrouw kreeg feitelijk een privé koksopleiding. Die hulp en het ­vertrouwen dat hij in ons had, gaf een enorme oppepper. We schaften alles aan wat nodig was om mooie gerechten te ­bereiden en verkopen sindsdien complete maaltijden, ovenschotels, salades, soepen. Mensen zien en voelen het als je er positief in staat en ze kopen meer. Natuurlijk draait het ook om kwaliteit. We verkopen verse en gerookte vis, en erg veel gebakken vis. Gebakken vis is nodig voor de omzet. Liefst fileer ik verse vis, dat hoort bij mijn ambacht. Maar het meest onderscheiden we ons met onze maaltijden. Ik ben trots op mijn vrouw Mirjam, mijn zoon Johan, schoondochter Anne-Marit en mijn dochter Henrike. Als dit hele ‘visteam’ zondagsavonds bij elkaar zit, zit ik te glunderen.”

Dit was het tweede deel van de rondvraag Goed gebakken vis als basis. Volgende week verschijnt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 1-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?