‘Het gaat om het verhaal en het bereik’

28 september 2022 Lennart Kik

Het mosselseizoen heeft een vliegende start gemaakt. Bij een rondgang langs diverse handelaren blijkt dat het vispercentage begin juli al op zo’n kleine 30 procent lag. En dat wordt dus alleen maar beter tijdens het verdere verloop van het seizoen. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Werner Postma van Roem van Yerseke.

Commercieel manager Werner Postma (Roem van Yerseke) heeft een simpel credo. “Het gaat om het verhaal en het bereik. Het verhaal van de mossel is goed, maar we bereiken niet altijd de juiste mensen. Daar moeten we nog aan werken.” Postma vertelt over de mosselmaaltijd die zijn bedrijf in samenwerking met de Belgische wielerploeg Quickstep organiseerde op een van de rustdagen van de Tour de France. Dat was een mooie jaarlijkse blikvanger voor de Zeeuwse mossel, maar door corona is dat stilgevallen. “Vanaf 2023 pakken we de draad weer op. We sponsoren ook het komende WK veldrijden in Hoogerheide. Gezonde voeding en sport is een mooie combi.”
Sinds de overname twee jaar geleden maakt ook Prins & Dingemanse deel uit van het bedrijf. “Vanuit een merk heb je meer body om het verhaal uit te dragen. Nieuwe consumenten kan je uitleggen dat er ook andere bereidingen zijn.” Over de mosselburger die Rem van den Bosch vorig jaar lanceerde, is Postma enthousiast. “Daar is zeker een markt voor.” Maatschappelijke betrokkenheid zit bij veel mosselbedrijven in het DNA. “Het is niet zo moeilijk om de zee leeg te scheppen, maar je kan ook proberen vanuit een andere omgang met de natuur nieuwe mogelijkheden te ontdekken en te ontginnen”, zegt Postma. “Een goede coöperatie met overheden en natuurorganisaties hoort erbij. We proberen het hele spectrum – van mosselkweek tot de verpakking – te borgen, ook voor toekomstige generaties.”

Volledig recycleerbaar

Om de mosselen in optimale conditie bij de klant te krijgen, is het zaak de keten zo kort mogelijk te houden. “Hoe meer je een mossel verwerkt of transporteert, des te gestresster het beestje wordt.” De traditionele jute zakken maken plaats voor kunststof bakken, die zijn afgedekt met een volledig recycleerbare monofolie. “Er zijn ook bakken met karton of laminaat aan de binnenkant. Maar het moet stevig zijn en het mag niet gaan lekken. De ultieme oplossing hebben we nog niet gevonden en de klant let ook scherp op de kosten.” Als grootste schelpdierbedrijf is Roem van Yerseke gewend de risico’s te spreiden. “Je kan niet op één paard wedden. Daarvoor zijn de belangen te groot. Uitbreiding in Nederland zit er niet in. Offshore kweken en buitenlandse kweektrajecten bieden wellicht mogelijkheden”, besluit Postma.

Dit is het derde deel van de rondvraag 'Kwaliteit mosselen veelbelovend'. Volgende week volgt deel 4. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De hele rondvraag is te lezen in Vismagazine 6-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?