‘Het is leuk om klanten een plezier te doen’

zeebulon

Consumenten weten dit jaar de weg naar de viswinkels en -kramen goed te vinden. Verse producten, kwaliteit, service en voorlichting worden steeds beter gewaardeerd, net als variatie in (bij)gerechten. Vanuit de foodservice wordt de visspecialist op veel manieren ondersteund. Vandaag het tweede deel van deze rondvraag met groothandel Zeebulon.

Op 1 oktober trakteerden vader en zoon Evert en Piet Baarssen op gebak. Het was op de kop af acht jaar geleden dat ze samen groothandel Zeebulon op Urk overnamen, die toen net twee jaar oud was. “In totaal tien jaar zijn we gestaag gegroeid, qua klanten en qua omzet”, zegt Piet Baarssen. “Natuurlijk, dit is een apart jaar. De restaurants hebben behoorlijk te lijden, maar de ambulante handel vaart er wel bij.”

Breed pakket

Zeebulon spitst zich toe op visspecialisten, vooral ambulante handel en viswinkels. Mooi werk, vindt Baarssen. “Ik heb dagelijks contact met klanten, ben op de werkvloer en elke dag is anders. We proberen zo’n breed mogelijk pakket aan te bieden. Voor ons is het belangrijk dat de klanten het goed doen. Dus komt er een mooie partij vis binnen waarvan ik weet dat een klant daar iets mee kan, dan neem ik contact op. Het is leuk om mensen een plezier te kunnen doen.” Haring vormt een belangrijk deel van de verkoop. Baarssen haalt die momenteel bij Hoek en bij Haasnoot, alle twee hebben topharing, zo stelt hij.

Rood uitje

Top zijn ook de bijbehorende uien die hij afneemt bij Mol Fresh Food. Kleine en grote verpakkingen, met als hardlopers de traditionele blokjes ui. Tegenwoordig wordt er steeds vaker een rood uitje bij gevraagd. “Vishandelaren halen hier ook uien om hun eigen sausen van te draaien. Het maakt Mol Fresh Food niet uit wat en wanneer ik iets nodig heb, het is gewoon een super betrouwbare partner.” Anthony Mol vindt betrouwbaarheid meer dan vanzelfsprekend; zonder dat kom je er niet. Mede daarom kocht hij vorig jaar nieuwe machines. “We hebben nu meer capaciteit en met de nieuwste generaties techniek hebben we nog minder schilverlies. Op de 40 tot 45 ton uien die we dagelijks verwerken maakt dat beslist verschil.”

Koop lokaal

Gele en rode uien blijven de hoofdmoot, al neemt de biologische tak ook wat toe, met name in de horeca. Wat Mol verder vooral belangrijk vindt, is dat het bedrijf overwegend in Nederland geteelde uien verwerkt. “Hooguit in juni halen we wat ui uit het buitenland. Ik vind ‘koop lokaal’ niet alleen een mooie kreet, de Hollandse kwaliteitsui is gewoon het beste.”

Dit is het tweede deel van de rondvraag 'Foodservice levert belangrijke bijdrage'. Volgende week volgt deel 3. Lees hier deel 1 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 8-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vismagazine en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw!

Lees ook
‘Mensen gaan graag met recepten aan de slag’

‘Mensen gaan graag met recepten aan de slag’

Consumenten weten dit jaar de weg naar de viswinkels en -kramen goed te vinden. Verse producten, kwaliteit, service en voorlichting worden steeds beter gewaardeerd, net als variatie in (bij)gerechten. Vanuit de foodservice wordt de visspecialist op veel manieren ondersteund. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Bonfait.

Kabeljauwrol bruchetta style

Kabeljauwrol bruchetta style

Epos inspireert de visspecialist met verrassende recepten, zoals met dit recept voor Kabeljauwrol bruchetta style.

Mini visrollade met witte wijnsaus

Mini visrollade met witte wijnsaus

Epos inspireert de visspecialist met verrassende recepten, zoals met dit recept voor Mini visrollade met witte wijnsaus.