Passie, Emotie en Liefde voor de klant - Richard Lopes-Slot

passie, emotie en liefde voor de klant_boek cover

Een robot kan geen passie, emotie of liefde aan de klant tonen. Nóg niet, tenminste. Maar experimenten met sociale robots verlopen steeds succesvoller. Hoe lang duurt het nog voordat winkelmedewerkers en adviseurs vervangbaar zijn? Dat ligt er maar net aan hoeveel passie, emotie en liefde je voor de klant aan de dag legt, aldus ondernemer, trainer en coach Richard Lopes-Slot.

Met zijn boek 'Passie, Emotie en Liefde voor de klant' heeft Richard Lopes-Slot een handboek voor excellente klantbediening afgeleverd, geschikt voor iedereen – in loondienst of zelfstandig – die zijn klant uitmuntend wil bedienen. Adviseurs en winkelmedewerkers zijn een cruciale schakel in vrijwel ieder aankoopproces. Of er nu bankzaken, vakanties of broodjes moeten worden verkocht: zonder liefde, passie en emotie van de adviseur of verkoper wordt de klant niet echt blij, en zeker geen vaste klant of ambassadeur.

Lopes-Slot gaat in zijn boek uit van een ‘cloud’, die door een adviseur met zo veel mogelijk regendruppels wordt gevuld. Voorbeelden van ‘regendruppels’ zijn kennis, competenties en vaardigheden, positieve karaktereigenschappen, voldoende luisteren, samenvatten, empathie, nieuwsgierigheid en resultaatgerichtheid. Een gevulde cloud leidt uiteindelijk vaak binnen zeven minuten tot een perfecte tornado: geen tornado die chaos achterlaat, maar eentje die structuur geeft en een klantbeleving van 9+. Een tornado die het hart van de klant bereikt, doordat de verkoper die de storm veroorzaakt, gericht is op zijn gevoel. Daarvan profiteert volgens de auteur niet alleen de klant, maar ook de adviseur zelf. Een excellente verkoper heeft immers meer plezier in zijn of haar werk, trekt leukere klanten, behaalt meer omzet en ervaart bovenal meer voldoening.

Belangrijk onderdeel van de excellente klantbeleving is het zogenaamde ‘turbogesprek’. Dit bestaat uit het begroeten van de klant, inventariseren van wensen en verlangens, adviseren/verkopen, contracteren en afsluiten. En dat alles binnen zeven minuten. Van groot belang tijdens het inventariseren is dat de klant meer aan het woord is dan de verkoper. Hoe minder de klant wordt gehoord, hoe langer het duurt om hem te helpen en hoe minder klanten er dus op een dag passeren. Het loont dus de moeite om met liefde, passie en emotie te luisteren.

Passie, Emotie en Liefde voor de klant van Richard Lopes-Slot is verkrijgbaar bij Boek-plus.nl, de online boekhandel die meer dan 70.000 titels binnen 24 uur kan leveren, zonder verzendkosten.

Titel: Passie, Emotie en Liefde voor de klant | ISBN: 9789082853506 | Prijs: 19,95

Dossiers
Lees ook
Bloed, zweet maar samen

Bloed, zweet maar samen

Duurzaamheid is een belangrijk thema voor bedrijven. Grote multinationals gebruiken het in hun publieke profilering maar de echte innovatie komt vaak van frisse, jonge bedrijven.

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

CBS: mkb berekent kostenstijgingen door aan klant

Veel ondernemers in het mkb kunnen niet anders dan de stijgende kosten voor onder andere energie en grondstoffen doorbereken aan de klant.

Autobiografisch kookboek Sergio Herman

Autobiografisch kookboek Sergio Herman

Van jongs af aan is er een bijzondere plaats voor de Zeeuwse mossel in het leven van chef-kok en culinair ondernemer Sergio Herman. Nog altijd is hij lyrisch over de smaak van het ‘zwarte goud’.