Horecava 2020: van bijvangstkroket tot vegan vis

17 januari 2020 Bianca Roemaat

Voedselverspilling, veggie & vegan(istisch). Deze drie trends vormen de voedingsbodem voor de Horecava 2020 in Amsterdam. Vismagazine ontdekt veganistische visproducten, proeft duurzame vissnacks en maakt kennis met een initiatief om bijvangst van Noordzeevis op de horecakaart te zetten.

De overalltrend van gezond en plantaardig eten, dendert in 2020 door. Tijdens de Horecava, de jaarlijkse horecavakbeurs van 13 tot en met 16 januari 2020, vormen vegetarische en veganistische producten de hoofdmoot.

Meteen in hal 1 is het raak. Bij het Start-up LAB zijn maar liefst 55 noviteiten uit de foodbranche te zien, waarvan veel met plantaardige eiwitten. Zoals dat van Rival Foods uit Wageningen. Zij lanceren een basisproduct van tarwe en soja met een ‘lamellelen’-achtige structuur zoals je die bij witvis aantreft. Ter vervanging van vlees èn vis, vertelt mede-initiatiefneemster Birgit Dekkers.

Veganistische vis

Nog een stapje verder gaat Maiko van der Meer van Novish uit Oosterhout. Jarenlang werkte hij in de visbranche bij Marine Harvest, Klaas Pul en Foppen. Op de Horecava lanceert hij Novish: een aantal veganistische, sojavrije producten zoals visnuggets, -sticks en -burgers. “Ik ben niet anti-vis, integendeel: ik ben een visliefhebber daarom wil ik een lekker alternatief aanbieden voor flexitariërs en veganisten.”

Om de smaak en de textuur van vis te evenaren, heeft de eigenaar van Novish haar producten blind laten proeven naast kabeljauw. Vanaf februari zijn de koelverse en diepvries producten voor foodservice en supermarkt in heel Europa te verkrijgen met als slogan: ‘De heerlijke smaak van vis zonder bijvangst’.

Meer over vis op de Horecava (zoals de bijvangstkroket, oesters en het roken van vis) lees je in Vis magazine 1 die verschijnt op 4 februari. Nog geen abonnement? Nog geen abonnee? Sluit nu een voordelig introductieabonnement af voor maar €75,- ex BTW voor het eerste jaar!

Altijd op de hoogte blijven?