‘Je kracht zit in je kwaliteiten’

14 juli 2021 Xandra Veltman

Een standaard viswinkel bestaat niet meer. Tenminste, qua uiterlijk. Hoge kwaliteit, hygiëne, specialiteiten en beleving zijn de nieuwe standaards. Daarin kunnen zowel de winkelbouwers en -inrichters als de visspecialisten zich uitleven. “Elke ondernemer en elk winkelpand zijn anders. Die kenmerken kun je benutten.” Vandaag het eerste deel met Gwyn Remmerswaal van Remmerswaal Retail Design.

Gaan we winkels anders inrichten, conform de anderhalve meter? Gwyn Remmerswaal, eigenaar van Remmerswaal Retail Design, denkt van niet. “De verwachting is dat we binnenkort weer redelijk ‘terug naar normaal’ gaan. De periode is te kort om andere strategische keuzes te maken voor een winkelinrichting die minimaal 10 - 15 jaar meegaat.”

Velen hebben wel een jaartje gewacht met investeren. Andere plannen konden niet worden uitgevoerd omdat de banken toezeggingen bevroren. Daardoor werd de tweede helft van 2020 extra druk: “Wij ontzorgen onze klant van A tot Z, ook bij complexe projecten. We overleggen met Verenigingen Van Eigenaren; met gemeenten over vergunningen en wijzigingen in bestemmingsplannen, we assisteren met businessplannen voor de bank, doen huuronderhandelingen, ga zo maar door. Overal moet je goed beslagen ten ijs komen. Vervolgens verzorgen we het projectmanagement van de bouw zelf. De duivel zit in de details! Pas als deze trajecten goed zijn afgerond zijn wij aan de beurt met de winkelinrichting.”

Vakidioot

Mensen kiezen mede voor Remmerswaal vanwege dit ontzorgen. “Als je al die expertises moet inhuren, ben je veel duurder uit. Er wordt van ondernemers verwacht dat ze multitaskers zijn, maar een visspecialist is vooral een vakidioot. Ze kunnen meestal beter rendement uit de winkel halen dan op de stoel van een financieel adviseur of aannemer zitten.”

Ontzorgen betekent ook dat je elkaar volledig moet vertrouwen; je deelt immers veel informatie en uiteindelijk wil je dat de klant een winkel krijgt waarin hij zich helemaal thuis voelt, benadrukt Remmerswaal. “De basis voor zo’n winkel moet aan ‘standaard’ eisen voldoen. Maar elke winkel is anders. Je hebt bijvoorbeeld weinig aan zelfservice als het je organisatorisch niet ligt. Die ruimte en energie kun je dan beter besteden aan jouw specialiteiten. Wij willen met de winkelinrichting iemands specifieke kwaliteiten uit de verf laten komen. Daar zit je kracht.”

Duidelijkheid

Als je volgens hem kijkt naar Fishlab of MioMar in Rotterdam of naar Vishandel Mop in Amsterdam, zie je die verschillen goed. “Doelgroepen zijn blij met die uitgesproken duidelijkheid. Want al wordt 80 procent van de vis in supermarkten verkocht, de visspeciaalzaken houden goed stand. Visboeren hebben de kennis, kunnen het verhaal vertellen, geven tips en bij de klant passende recepten. Ze bieden persoonlijke aandacht en sociale interactie. De behoefte daaraan groeit.”

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'Visspecialist blinkt uit in diversiteit'. Abonnees van Vismagazine lezen de hele rondvraag online of in Vismagazine 5-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?