Jeroen Everaert neemt door kunstenaar Jelmer Konjo beschilderd vaatje in ontvangst

15 juni 2021 Redactie Vismagazine
Foto: Spaayfotografie

Jaarlijks organiseren Bilderberg Parkhotel en MissPublicity een haringparty waarbij een beschilderd vaatje haring wordt overhandigt aan een prominente Rotterdammer. Dit jaar vond deze party plaats op 14 juni. Jeroen Everaert, creative director van Mothership mocht het vaatje, beschilderd door kunstenaar Jelmer Konjo, in ontvangst nemen.

De haringparty vond dit jaar voor de vijfde keer plaats. Directeur van Bilderberg Parkhotel Rotterdam Erik de Wit en Clarissa Slingerland, directeur MissPublicity en Zakenvrouw Rotterdam 2017, reikten samen het beschilderde haringvaatje uit. Het doel van deze jaarlijkse haringparty is aandacht vestigen op Rotterdammers die veel voor de stad betekenen. De overhandiging vond plaats in een gezelschap van zakenrelaties en gasten uit de culturele en creatieve hoek.

De party vond dit jaar plaats voor de officiële opening van het haringseizoen. Dat gebeurt vandaag, op 15 juni. Vanwege het coronavirus niet met de traditionele veiling. In plaats daarvan neemt André Rouvoet, voorzitter GGD GHOR Nederland samen met zijn directe collega’s het eerste vaatje in ontvangst. Hiermee wil het Nederlands Visbureau waardering tonen aan alle vaccinatiemedewerkers. Woensdag 16 juni is de Hollandse Nieuwe weer overal verkrijgbaar.

Haringparty

Tijdens de haringparty in Rotterdam werden de Hollandse Nieuwe al geserveerd. De keukenbrigade van het Bilderdijk Parkhotel bereidde deze op verschillende manieren voor de gasten. De haringparty werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door de partners; Schmidt Zeevis, Audi Centrum Auto Hoogenboom, Nice-to-Meat, Kwast Wijnkopers en Holland Floor.

Kunstenaar Jelmer Konjo beschilde tijdens de party live het vaatje haring. In zijn werk onderzoekt en observeert de jonge opkomende Rotterdamse kunstenaar Jelmer Konjo hoe wij in onze alledaagse leven omgaan met de norm 'volwassen (zijn)' en wat dit betekent. Een belangrijk vertrekpunt in zijn werk is de onbevangenheid van een kindertijd, en de dunne lijn wanneer je deze ziet veranderen of zelfs verdwijnen. Nog voordat je het door hebt, is er sprake van een sleur of patroon dat Jelmer Konjo onder andere door zijn werk wilt blijven doorbreken op een speelse en gelaagde manier. Het werk van Jelmer spreekt tot het kind in de mens, ook het volwassen mens. Zijn vrolijke kleurencombinaties, brutale vormen en patronen en bijna obsessief gebruik van bloemen doen op eerste gezicht kinderlijk aan, maar niets is minder waar. De speelse jeugdigheid in zijn schilderijen en beelden zijn pakkend op een emotioneel niveau.

Jeroen Everaert

Jeroen Everaert nam het vaatje in ontvangst. Hij richtte in 2005 Mothership op waar hij met zijn team van professionals met verschillende achtergronden en vaardigheden (kunst-, marketing-, economie- en communicatiespecialisten) concepten ontwikkelt voor diverse opdrachtgevers. Mothership met Jeroen als creative director was een van de vijf creatieve partijen die voor het Eurovisie Songfestival 2021 in Rotterdam de artistieke aankleding van de stad verzorgde.

Sinds de start van Mothership hebben zij meer dan 500 projecten in binnen- en buitenland geïnitieerd. Professionele begeleiding van kunstenaars en het bedrijfsleven vormt de basis van projecten, met als doel mensen bewuster en dichter bij kunst te brengen.

 

 

Altijd op de hoogte blijven?