Vorig jaar startte de mosselsector met een driejarige campagne om jongeren aan de mossel te krijgen. Volgens cijfers van GfK is het afgelopen seizoen de consumentengroep met 18 procent gegroeid. Dat maakt Mosselen uit Zeeland bekend.

Mosselen zijn vooral populair bij oudere consumenten. Voor de toekomst van de mosselsector is het belangrijk om ook de jongeren aan de mossel te krijgen. Daarom startte de sector in 2020 met een campagne in Nederland en Vlaanderen gericht op 25-35 jarigen. De campagne kreeg subsidie van 900.000 euro van het Europees Fonds Maritieme Zaken en heeft looptijd van drie jaar.

De campagne presenteert de mossel niet alleen als een lekkere, snelle, gemakkelijke en gevarieerde maaltijd, maar ook als verantwoorde, duurzame (MSC-gecertificeerde) keuze. Het Nederlands Mosselbureau voert de campagne uit in samenwerking met de Good Fish Foundation.

De campagne

Vanwege corona was de campagne het afgelopen jaar vooral online zichtbaar. Zo vond in september via een livestream de Mosselchallenge plaats, waar bekende Nederlanders binnen 15 minuten mosselen bereiden. Daarnaast is er een commercial ontwikkeld, die de komende twee jaar nog intensiever te zien zijn zijn.

Voorman Addy Risseeuw van de Zeeuwse mosselkwekers laat op Mosselen uit Zeeland weten blij te zijn met de eerste successen, ”Wij zien vele kansen voor de Zeeuwse mossel. Een natuurproduct van dichtbij, met een extreem lage carbon footprint en lekker en gemakkelijk te bereiden. Wij zijn overtuigd dat er nog veel groei mogelijk is”.

Bron: Mosselen uit Zeeland

Altijd op de hoogte blijven?