Kansen op sterk verdienmodel met verse Noordzeevis

Diner Noordzeevis uit Scheveningen

Met verse Noordzeevis kunnen vishandel en horeca een sterk verdienmodel realiseren. Er moet dan wel meer vraag naar Noordzeevis komen vanuit de lokale markt. Anno 2022 is sprake van een forse mismatch tussen het lokale aanbod van verse Noordzeevis en de vraag naar vis. Maar liefst negentig procent van de aangelande verse Noordzeevis is bestemd voor de export.

Dit blijkt uit het onderzoek van Geert Hoekstra (Wageningen Economic Research naar de kansen van een verdienmodel met verse Noordzeevis. Hij presenteerde de resultaten tijdens de community bijeenkomst Dichtbijvangst van de stichting Noordzeevis uit Scheveningen op 14 november. Hoekstra’s collega Gemma Tacken, die verantwoordelijk was voor een ander deel van het onderzoek, ging in op de visconsumptie van jongeren in de regio Den Haag. Naast de onderzoeksresultaten kregen de deelnemers een heerlijk diner voorgeschoteld met dichtbij gevangen vis in de hoofdrol. Zowel de bereiding als het uitserveren was tot in de puntjes verzorgd door studenten van ROC Mondriaan, School voor Horeca en Facilitaire Dienstverlening.

Hogere financiële marge

Tot nu toe genieten met name de geïmporteerde niet-Noordzeevissoorten zoals zalm, tonijn en gamba’s grote bekendheid onder consumenten in en rondom Scheveningen. Tegelijk is de concurrentie op deze importvissoorten zeer hevig doordat het aanbod wereldwijd groot is. De supermarkten kunnen deze vissoorten als ontdooid of vers gekoeld tegen een lagere prijs aanbieden dan de lokale visdetailhandel of -groothandel.

Hoekstra interviewde een aantal ondernemers in de lokale visketen van Scheveningen. Volgens hen kun je een hogere financiële marge op een kilo verse Noordzeevis behalen dan op de minder exclusief verkrijgbare geïmporteerde vissoorten. “Verse Noordzeevis heeft unieke eigenschappen die nog veel meer benut zouden kunnen worden voor een sterk verdienmodel”, constateert Hoekstra. “Denk aan de hoge kwaliteit doordat het vers is, de lokale herkomst met het verhaal erachter van de visser en Noordzee, de verbondenheid met de omgeving, het feit dat deze vis niet altijd en overal verkrijgbaar is, maar ook het gegeven dat vis gezond is. Vergeleken met de geïmporteerde vissoorten is de consumentenprijs per kilo verse Noordzeevis veel lager.”

Uit de interviews met ondernemers en uit de prijsopbouwanalyse blijkt dat de prijs vaak minder relevant is voor de consument dan de persoonlijke waarde die het product voor hem of haar heeft. Als er meer waardering – en vraag – vanuit consumenten komt naar verse Noordzeevis, dan ligt er nog een groot potentieel om hogere prijzen te kunnen vragen. Met name op de nu nog minder bekende bijvangst Noordzeevissoorten kan dan een hogere financiële marge per kilo verkochte Noordzeevis worden behaald.

In de huidige lokale visketen van Scheveningen zijn de financiële marges op iedere verkochte kilo vis het kleinst voor de tussenhandel (visverwerking en visgroothandel). De lokale visdetailhandel en horeca kunnen vergeleken met de tussenhandel meer marge maken per kilo verkochte vis. De tussenhandel zal in verhouding tot de visboer of restaurants dan ook een hoger volume vis moeten verkopen om tot een sterk verdienmodel te komen met Noordzeevis, concludeert Hoekstra.

Naast kansen zijn er ook bedreigingen. De belangrijkste is het dalend aanbod van verse Noordzeevis. Visverwerkers maken zich zorgen over het (geplande) beleid (denk aan het Noordzeeakkoord, de Brexit en het pulsverbod) waarbij de visserijvloot eerder zal krimpen dan stabiel blijven qua omvang en aanvoervolumes van verse Noordzeevis.

Waardering moet groeien

Sowieso is het belangrijk om de waardering van Noordzeevis te laten groeien onder lokale consumenten. Kansen hiervoor zijn volgens Gemma Tacken het optimaal benutten van de visuele herkenbaarheid met het beeldlogo van Noordzeevis uit Scheveningen, het organiseren van proeverijen voor consumenten en het delen van recepten (voor makkelijk te bereiden visgerechten) en productkennis via social media en andere onlinekanalen.

Ondanks dat jongeren gemiddeld slechts de helft van de aanbevolen hoeveelheid vis consumeren, geeft toch twee derde van de ondervraagde jongeren aan dat ze eigenlijk meer vis willen eten dan ze nu doen. Dat ze vaak kiezen voor zalm of tonijn en minder voor Noordzeevis, komt doordat ze die andere vissoorten niet kennen, dat ze niet zeker weten hoe ze smaken en hoe je ze kan bereiden of geen recept weten met die vissoort.  De horeca en ‘to go’ zaken op bijvoorbeeld stations zijn plekken waar veel jongeren komen. Volgens Tacken is het de kunst om jongeren daar te verleiden met Noordzeevis. “Een visschotel of borrelplank met verschillende soorten vis zou voor jongeren een goede manier kunnen zijn om met Noordzeevis kennis te laten maken.”

Meer lezen

Het volledige rapport WP1 Sterk verdienmodel

Magazine ‘Op reis met vis uit eigen zee’

In het buitenland weet men wel raad met ‘onze dichtbijvangst'. Met dit gegeven in het achterhoofd is Stichting Noordzeevis uit Scheveningen op zoek gegaan naar visgerechten van over de grens. “Hier in Nederland eten we veel tong, schol en kabeljauw, maar er zwemmen nog veel meer soorten vis in onze Noordzee. Veel van deze vissen zijn relatief onbekend en komen op de buitenlandse markt terecht. Naast frituren of bakken in de boter kan je Noordzeevis uit Scheveningen op nog veel meer heerlijke manieren bereiden. We zijn een kijkje gaan nemen in verschillende keukens over de wereld en hebben traditionele gerechten gecombineerd met Noordzeevis uit Scheveningen. En die combinatie gaat goed samen”, zei Suzanne van der Pijll, bestuurslid van de Stichting, bij de presentatie van het nieuwe magazine ‘Op reis met vis uit eigen zee’. Naast de recepten bevat het nieuwe magazine ook een artikel over het onderzoek van Gemma Tacken naar het consumentengedrag van vis onder jongeren en een artikel over het onderzoek van Geert Hoekstra over de kansen die er liggen voor een beter verdienmodel voor vissers en Noordzeevis uit Scheveningen. 

Lees ook
Visconsumptie neemt toe

Visconsumptie neemt toe

Uit onderzoek door onderzoeksbureau GfK naar de vis­consumptie in Nederland blijkt dat de consumptie van vis, schaal- en schelpdieren over het jaar 2021-2022 is gestegen. Een lichtpuntje in sombere tijden.

Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Visconsumptie Nederlanders wederom licht gestegen

Afgelopen jaar is de Nederlandse consument weer meer vis gaan eten. In de periode 1 juli 2021 tot 30 juni 2022 groeide de visconsumptie van 9,3 naar 9,5 kilo. Dat blijkt uit onderzoek van GfK in opdracht van het Nederlands Visbureau.

Een druk najaar

Een druk najaar

Dit najaar staat er weer van alles op de planning van het Nederlands visbureau. Verschillende beurzen, een onderzoek naar visconsumptie en een school voor vis.