‘Klanten moeten alles kunnen zien’

10 maart 2021 Xandra Veltman

Gebakken vis is een vaste waarde bij elke visverkoper. De mogelijkheden van bakovens, de vissoorten, bakproducten en (buitenlandse) recepturen nodigen ook uit tot variatie en creatieve gerechten. Tot genoegen van de consument en het zorgt bovendien voor klantengroei bij de visspecialist. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Noël Bensi van De Visjuwelier.

De Visjuwelier doet z’n naam eer aan. Eigenaren Noël Bensi en Tarik El Azzouzi openden de zaak op 25 november 2020, midden in coronatijd, in winkelcentrum De Koperwiek in Capelle aan den IJssel. En het loopt storm. Noël is supertrots. Tot twee jaar geleden werkte ze voor de IJsselmeer-gemeente bij sociale zaken. “Via dat werk kwam ik in contact met Wereldhaven winkelcentrum, eigenaar van onder andere De Koperwiek. Ik wilde daar een broodje haring kopen maar er was geen vishandel. Ik ben hobbykok en gek op vis. Mijn vader was visboer. De Koperwiek zocht een viswinkel. Mijn man en ik zijn gewoon in het diepe gesprongen.”

Beleving

Gouden lampen en letters, in het zitgedeelte Italiaans behang met vissen, glanzende Spaanse azuurblauwe tegeltjes, gezellig en schoon. Dat is hoe Noël het heeft bedacht. “Chique, stijlvol en een betaalbare beleving met eten die je ook in een restaurant zou krijgen. De acht meter lange toonbank biedt onder meer anderhalve meter verse vis, één meter broodjesbalie, twee meter zelfbediening met soepen, poké bowls, wraps, mos­selen en maaltijden, waaronder vele eigen Marrokaanse recepturen. Rotterdammers houden wel van luxe. Zelfs de bereiding is kleurrijk. Het ruikt hier zo lekker, het is bijna onmogelijk om hier niet even binnen te lopen. Mensen komen voor een haring en gaan weg met heerlijk ruikende paella of visbami. Wellicht mede omdat ze onze chef-kok John Smits zien werken in de open ­keuken. Met zijn 35-jaar ervaring in sterrenrestaurants kookt hij dezelfde sterren van de hemel bij de Visjuwelier.” Bij de hele inrichting is er rekening mee gehouden dat klanten alles en iedereen moeten kunnen zien. Met spots op de werkplekken én met een counter plus bakeiland van Smitto.”

De Visjuwelier krijgt veel complimenten, ook van Harry Braams van QBTEC. “Met counterbakken kies je bewust om een aantal meters te ­benutten voor het contact met je klanten, ‘ten koste van’ toonbankmeters. Daar is moed voor nodig. Omdat Noël alle activiteiten wil laten zien, zit de afzuiging rechts met daarin de displays op ooghoogte. De oven bedien je met touchscreen. Links zit de bakplaat zodat je vanuit de winkel altijd de kok bezig ziet, ook als iemand aan de counter staat te grillen. ­Niemand loopt een ander voor de voeten.”

Touchscreen

Noël vindt de touchscreen superhandig. “Net een computer; hij geeft precies aan wat je moet doen tot aan automatisch fil­teren toe. In jip-en-janneketaal. We hoeven niet te sjouwen, af- en terug te pompen. De elektrische bakoven warmt supersnel op en werkt zeker zo goed als gasovens. Mijn vader was eerst nogal sceptisch maar is nu helemaal overstag. Zelf ben ik elke dag blij om hierheen te gaan.

Dit was het laatste deel van de rondvraag Goed gebakken vis als basis. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 1-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw.

Altijd op de hoogte blijven?