Foto: Peter Roek

Ook deze maand blijft een groot gedeelte van de Noordzeevloot op zondagavond in de havens liggen en vaart niet uit. Want het kan niet uit met de stijgende brandstofprijzen. Dat bovenop andere tegenvallers in de visserij. Er zijn lichtpuntjes in de vorm van innovaties, maar daar moet wel geld voor zijn. Toch sluit Johan Baaij, manager bij het Visserij-innovatiecentrum Zuidwest Nederland in Stellendam, niet uit dat ontwikkelingen de komende jaren snel kunnen gaan. “Over vijf jaar zou het zomaar kunnen zijn dat we een systeem hebben ontwikkeld dat vis op de bodem en in de waterkolom scant. Dan vangen we alleen nog die vissen die we willen vangen.”

Als het aan Stan van Lieshout (van VAN VIS in Nuenen) ligt, zijn dat grotendeels Noordzeevissen. Die staan volgens Stichting Noordzeevis uit Scheveningen niet vaak op de menukaart. Van Lieshout is een van de ondernemers die hierin verandering probeert te brengen. Hij vindt het van belang dat de vis die hij verkoopt, uit de buurt komt en duurzaam gevangen is. Zo verkoopt hij bijvoorbeeld pieterman. “De vis is relatief goedkoop, tussen de 10 en 15 euro voor een kilo. Als je dat vergelijkt met zalm, waar momenteel zo’n 40 euro per kilo wordt neergeteld, is het logisch dat consumenten in economisch zware tijden kiezen voor wat goedkopere en toch kwalitatief prima vis.” En daar slaat Van Lieshout twee spijkers op de kop: duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor de consument, maar door de stijgende kosten op alle vlakken letten consumenten ook steeds meer op hun geld.

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Op de Verse Vismarkt Noordzee aan de haven in Den Helder is maar liefst 85 procent van het aanbod gevangen in de Noordzee. Willem Gerssen, een van de twee mannen achter de Verse Vismarkt, denkt dat de authentieke Noordzeevis in combinatie met versheid de populariteit van de Verse Vismarkt verklaart. “De mensen hier in Den Helder willen graag Noordzeevis. En het grote voordeel is dat twee uur nadat het schip aan wal is gelegd het op de markt ligt. Verser kan niet.” Zijn partner Bert de Groot, bedrijfsleider op de visafslag, noemt ook de prijzen en hij promoot Noordzeevis ook graag onder andere visspecialisten: “Want hoe groter de vraag, hoe beter een ambulant handelaar of viswinkel er een boterham mee kan verdienen.”
(En om al die mooie Noordzeevissen zo vers mogelijk te houden, gaat het in deze editie ook over alle innovaties op het gebied van koeling!) 

Dit is een artikel uit Vismagazine 5-2022. Wil je meer van dit soort artikelen lezen? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?