Opnieuw vijf jaar MSC voor Nederlandse mossel

Mosselen uit de Nederlandse wateren mogen ook de komende vijf jaar het MSC-keurmerk voeren. Met glans hebben zowel de mosselbodemcultuur-kwekers als hangcultuurkwekers het hercertificeringstraject doorlopen. Nederlandse mosselen uit de Waddenzee en Oosterschelde en Zeeuwse hangcultuurmosselen zijn aantoonbaar duurzaam.

Certificeringsproces

De twee mosselproductiewijzen zijn volgens de MSC Visserij Standaard beoordeeld door de onafhankelijke certificeerder MEC Certification Ltd. MSC staat bekend als ‘s werelds meest betrouwbare en breed erkende standaard voor duurzame wildgevangen vis, schaal- en schelpdieren. De drie principes van de MSC Visserij Standaard zijn: gezonde bestanden, minimale effecten op het mariene ecosysteem en effectief beheer.

Mosselculturen in Nederland

Mosselen worden in Nederland gekweekt in de Waddenzee en Oosterschelde. Het kweken is een vorm van natte landbouw. De mosselkweker vist mosselzaad op of vangt het via zogenaamde mosselzaadinvanginstallaties in. Vervolgens zaait hij het natuurlijke mosselzaad uit op zijn percelen in de Waddenzee of Oosterschelde. Twee tot drie jaar later zijn de mosselen – gevoed door de natuurlijke omgeving – klaar om geoogst te worden. Nederland telt 88 mosselbodemcultuur-kwekers die jaarlijks zo'n 57 miljoen kilo Zeeuwse mosselen aanvoeren. Daarnaast is ook voor vier bedrijven uit de mosselhangcultuur – aangesloten bij de Vereniging Zeeuwse Hangcultuurkwekers - de certificering verlengd. Deze mosselproducenten vangen hun mosselzaad door het van touwen te schrapen en vervolgens in lange kousvormige netten in het water op te laten groeien tot consumptiemossel.

Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.