Kweekvis gaat helft wereldhandel in vis uitmaken

Kweekzalm-5985

De waarde van de wereldhandel in visserijproducten bedroeg in 2017 €136,5 miljard. Dat schrijft de website SeafoodSource naar aanleiding van de ‘World Seafood Map 2019’ van de Rabobank. De kaart, die laat zien hoe de handelsstromen in vis lopen, is samengesteld door Beyhan de Jong, Animal Protein Analyst van Rabo Research en hier te downloaden.

De waarde van de wereldhandel in vis en zeevruchten steeg tussen 2012 en 2017, maar het handelsvolume steeg amper. De Rabobank voorspelt dat vraag en aanbod van de handel in seafood verder zullen toenemen. Die toename zal vooral komen van de handel in (gekweekte) schaaldieren en zalm. Op de Seafood Map loopt de dikste, zalmkleurige handelspijl van Noorwegen naar Europa. China is een groot exportland van vis, maar importeert ook veel, en steeds meer.

Rabobank verwacht dat vis wereldwijd een van de meest verhandelde voedingsproducten blijft. Verwerking tot nieuwe producten en de doorvoerhandel verhogen de waarde van de totale handel ook aanzienlijk. De handelsstromen zullen wel veranderen. Oorzaken daarvan zijn toenemend protectionisme, onzekerheid over handelsrelaties (door onder meer brexit en de Chinees-Amerikaanse handelsoorlog), de groeiende viskweeksector en problemen met de aanvoer van andere soorten dierlijke eiwitten (bijvoorbeeld door de Afrikaanse varkenspest).

Bron: Foodlog

Dossiers
Lees ook
‘Spannend om recept voor kookboek te bereiden’

‘Spannend om recept voor kookboek te bereiden’

nze Noordzee heeft volop lekkere vis te bieden. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen bracht daarom een kookboek uit: ‘Noordzeevis uit Scheveningen; Verse vangst voor een nieuwe generatie’. Studenten van onder andere SVO vakopleiding food bedachten recepten voor het kookboek, dat jongeren kennis laat maken met bekende en minder bekende vissen uit de...

Eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor zorgpersoneel

Eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor zorgpersoneel

De traditionele veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe stond gepland voor donderdag 11 juni, maar dit event kan vanwege het coronavirus niet doorgaan. Daarom komt het Nederlands Visbureau met een alternatief. De eerste haringen gaan naar het zorgpersoneel.

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Het Nederlands Visbureau lanceert de nieuwe campagne ‘(GOUR)met elkaar gezond met vis’. Deze bestaat uit een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende consumentenbrochure. Hiermee geeft het Nederlands Visbureau antwoord op de oproep van de overheid om deze zomervakantie vooral met elkaar in eigen land door te brengen vanwege de coronacrisis.