Machinebouwer Marel zet in op data

voor bericht marel boxmeer bew

Machinebouwer Marel mikt op een omzetgroei van 12 procent per jaar tussen nu en 2026. Dit willen ze bereiken door meer machines te leveren aan de groeiende industrie, maar vooral door meer data te delen tussen verwerkers en supermarkten.

Het IJslandse bedrijf Marel levert machines en productielijnen voor de slacht en verwerking van vis, vlees en pluimvee. De apparaten houden data bij van onder andere aantallen, gewichten, kwaliteit, herkomst en bestemming van de producten die het verwerkt. Deze wereldwijde informatiestromen wil het bedrijf meer en beter benutten.

“Na schandalen in de vleesindustrie, zoals in 2014 met paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht, is de behoefte aan informatie en traceerbaarheid groter geworden,” zegt topman Árni Oddur Thórdarson in het Financieel Dagblad. “De consument wil weten wat ze eet, wat de herkomst is, welke voedingswaarden ze binnenkrijgen en of het product veilig is.” Daar wil het bedrijf met zijn data op inspelen.

Aanbod bepalen door vraag

De data kan ook nuttig zijn voor veehouders en vissers, verwerkers en supermarkten. Op dit moment wordt de verkoop nog erg gestuurd door (kortings)acties. Dat is inefficiënt en zorgt voor een onnodig risico op verspilling. Wanneer data wordt ingezet om de vraag te bepalen kan gerichter worden geproduceerd. “Als korting niet werkt wordt het product weggegooid. Dat is zonde en onnodig. Ik zie het voor me dat we op vrijdag produceren wat de supermarkten in het weekend nodig hebben.”

Op dit moment heeft Marel een project lopen met de Amerikaanse supermarktketen Costco om een keten in pluimvee te starten.

Dossiers
Lees ook
Huur gebruikte origineel gereviseerde MULTIVAC

Huur gebruikte origineel gereviseerde MULTIVAC

Staat u ook onder druk door de versnelde leveringen aan de retail? Heeft u tijdelijk behoefte aan extra capaciteit? Multivac kan snel schakelen en biedt gebruikte machines uit voorraad nu ook te huur aan. U kunt bij ons ook terecht voor een grote varieteit aan verpakkingmaterialen, waaronder ook plasticbesparende concepten. Zo heeft u een totaaloplossing...

Nederlands Visbureau start winkelactie

Nederlands Visbureau start winkelactie

Het Nederlands Visbureau start een winkelactie onder de noemer 'Zorg een beetje voor elkaar: neem een visje voor een ander mee'. In deze actie komt het eten van een gezond visje samen met de huidige crisismaatregelen. Met deze actie geeft het Nederlands Visbureau antwoord op de oproep van Mark Rutte om een beetje voor elkaar te zorgen.

Visprijzen onder druk door coronavirus

Visprijzen onder druk door coronavirus

De maatregelen tegen het coronavirus , zijn voelbaar in alle vezels van de maatschappij. Visserij en vishandel zijn geraakt door de malaise die is ontstaan. Door terugloop van de export en de vraag van ambulante marktverkopers, staan de prijzen onder druk. Zo leert een rondgang langs Scheveningse bedrijven.