Machinebouwer Marel zet in op data

voor bericht marel boxmeer bew

Machinebouwer Marel mikt op een omzetgroei van 12 procent per jaar tussen nu en 2026. Dit willen ze bereiken door meer machines te leveren aan de groeiende industrie, maar vooral door meer data te delen tussen verwerkers en supermarkten.

Het IJslandse bedrijf Marel levert machines en productielijnen voor de slacht en verwerking van vis, vlees en pluimvee. De apparaten houden data bij van onder andere aantallen, gewichten, kwaliteit, herkomst en bestemming van de producten die het verwerkt. Deze wereldwijde informatiestromen wil het bedrijf meer en beter benutten.

“Na schandalen in de vleesindustrie, zoals in 2014 met paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht, is de behoefte aan informatie en traceerbaarheid groter geworden,” zegt topman Árni Oddur Thórdarson in het Financieel Dagblad. “De consument wil weten wat ze eet, wat de herkomst is, welke voedingswaarden ze binnenkrijgen en of het product veilig is.” Daar wil het bedrijf met zijn data op inspelen.

Aanbod bepalen door vraag

De data kan ook nuttig zijn voor veehouders en vissers, verwerkers en supermarkten. Op dit moment wordt de verkoop nog erg gestuurd door (kortings)acties. Dat is inefficiënt en zorgt voor een onnodig risico op verspilling. Wanneer data wordt ingezet om de vraag te bepalen kan gerichter worden geproduceerd. “Als korting niet werkt wordt het product weggegooid. Dat is zonde en onnodig. Ik zie het voor me dat we op vrijdag produceren wat de supermarkten in het weekend nodig hebben.”

Op dit moment heeft Marel een project lopen met de Amerikaanse supermarktketen Costco om een keten in pluimvee te starten.

Dossiers
Lees ook
Horecava 2020: van bijvangstkroket tot vegan vis

Horecava 2020: van bijvangstkroket tot vegan vis

Voedselverspilling, veggie & vegan(istisch). Deze drie trends vormen de voedingsbodem voor de Horecava 2020 in Amsterdam. Vismagazine ontdekt veganistische visproducten, proeft duurzame vissnacks en maakt kennis met een initiatief om bijvangst van Noordzeevis op de horecakaart te zetten. De overalltrend van gezond en plantaardig eten, dendert...

Dit zijn de trends in 2020

Dit zijn de trends in 2020

Voedsel van dichterbij, weten waar je voedsel vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en kiezen voor kwaliteit; de trends voor 2020 zijn niet verrassend, maar bieden zeker kansen voor de (ambachtelijke) versondernemer. En voor de visspecialist liggen er specifieke kansen.

Rol van de techniek wordt steeds belangrijker - Hightech en ambacht versterken elkaar

Rol van de techniek wordt steeds belangrijker - Hightech en ambacht versterken elkaar

De verwerking van vis kan niet zonder kennis van zaken, vakmanschap en liefde voor het product. Maar ook niet meer zonder machines. Dankzij de techniek kunnen we duurzamer, sneller en hygi├źnischer werken, met volop aandacht voor het ambacht. Diezelfde techniek maakt ook dat producten betaalbaar blijven.