Machinebouwer Marel zet in op data

voor bericht marel boxmeer bew

Machinebouwer Marel mikt op een omzetgroei van 12 procent per jaar tussen nu en 2026. Dit willen ze bereiken door meer machines te leveren aan de groeiende industrie, maar vooral door meer data te delen tussen verwerkers en supermarkten.

Het IJslandse bedrijf Marel levert machines en productielijnen voor de slacht en verwerking van vis, vlees en pluimvee. De apparaten houden data bij van onder andere aantallen, gewichten, kwaliteit, herkomst en bestemming van de producten die het verwerkt. Deze wereldwijde informatiestromen wil het bedrijf meer en beter benutten.

“Na schandalen in de vleesindustrie, zoals in 2014 met paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht, is de behoefte aan informatie en traceerbaarheid groter geworden,” zegt topman Árni Oddur Thórdarson in het Financieel Dagblad. “De consument wil weten wat ze eet, wat de herkomst is, welke voedingswaarden ze binnenkrijgen en of het product veilig is.” Daar wil het bedrijf met zijn data op inspelen.

Aanbod bepalen door vraag

De data kan ook nuttig zijn voor veehouders en vissers, verwerkers en supermarkten. Op dit moment wordt de verkoop nog erg gestuurd door (kortings)acties. Dat is inefficiënt en zorgt voor een onnodig risico op verspilling. Wanneer data wordt ingezet om de vraag te bepalen kan gerichter worden geproduceerd. “Als korting niet werkt wordt het product weggegooid. Dat is zonde en onnodig. Ik zie het voor me dat we op vrijdag produceren wat de supermarkten in het weekend nodig hebben.”

Op dit moment heeft Marel een project lopen met de Amerikaanse supermarktketen Costco om een keten in pluimvee te starten.

Dossiers
Lees ook
Virtuele visbeurs - Fabrikanten over productintroducties 2020

Virtuele visbeurs - Fabrikanten over productintroducties 2020

Door de coronacrisis kan iedereen in de visbranche elkaar even niet live ontmoeten op de beursvloer. Zo is de Seafood Expo Global in Brussel dit jaar afgelast. Pas in 2021 is in Barcelona de volgende beurs in real life. Vismagazine neemt het voortouw voor een Virtuele Voorjaarsvisbeurs. Ontdek wat er leeft bij visleveranciers en welke productinnovaties...

Eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor zorgpersoneel

Eerste vaatje Hollandse Nieuwe voor zorgpersoneel

De traditionele veiling van het eerste vaatje Hollandse Nieuwe stond gepland voor donderdag 11 juni, maar dit event kan vanwege het coronavirus niet doorgaan. Daarom komt het Nederlands Visbureau met een alternatief. De eerste haringen gaan naar het zorgpersoneel.

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Nieuwe campagne Nederlands Visbureau: (Gour)met elkaar gezond met vis

Het Nederlands Visbureau lanceert de nieuwe campagne ‘(GOUR)met elkaar gezond met vis’. Deze bestaat uit een posteractie voor de winkelvloer met bijbehorende consumentenbrochure. Hiermee geeft het Nederlands Visbureau antwoord op de oproep van de overheid om deze zomervakantie vooral met elkaar in eigen land door te brengen vanwege de coronacrisis.