Machinebouwer Marel zet in op data

voor bericht marel boxmeer bew

Machinebouwer Marel mikt op een omzetgroei van 12 procent per jaar tussen nu en 2026. Dit willen ze bereiken door meer machines te leveren aan de groeiende industrie, maar vooral door meer data te delen tussen verwerkers en supermarkten.

Het IJslandse bedrijf Marel levert machines en productielijnen voor de slacht en verwerking van vis, vlees en pluimvee. De apparaten houden data bij van onder andere aantallen, gewichten, kwaliteit, herkomst en bestemming van de producten die het verwerkt. Deze wereldwijde informatiestromen wil het bedrijf meer en beter benutten.

“Na schandalen in de vleesindustrie, zoals in 2014 met paardenvlees dat als rundvlees werd verkocht, is de behoefte aan informatie en traceerbaarheid groter geworden,” zegt topman Árni Oddur Thórdarson in het Financieel Dagblad. “De consument wil weten wat ze eet, wat de herkomst is, welke voedingswaarden ze binnenkrijgen en of het product veilig is.” Daar wil het bedrijf met zijn data op inspelen.

Aanbod bepalen door vraag

De data kan ook nuttig zijn voor veehouders en vissers, verwerkers en supermarkten. Op dit moment wordt de verkoop nog erg gestuurd door (kortings)acties. Dat is inefficiënt en zorgt voor een onnodig risico op verspilling. Wanneer data wordt ingezet om de vraag te bepalen kan gerichter worden geproduceerd. “Als korting niet werkt wordt het product weggegooid. Dat is zonde en onnodig. Ik zie het voor me dat we op vrijdag produceren wat de supermarkten in het weekend nodig hebben.”

Op dit moment heeft Marel een project lopen met de Amerikaanse supermarktketen Costco om een keten in pluimvee te starten.

Dossiers
Lees ook
Ondernemer Nico Waasdorp bezorgt duurzame vis in heel Nederland

Ondernemer Nico Waasdorp bezorgt duurzame vis in heel Nederland

Vanwege de coronacrisis moeten veel ondernemers op zoek naar nieuwe manieren om aan omzet te komen. Dat geldt ook voor visondernemer Nico Waasdorp. Hij introduceert daarom de ‘Good Fish box’ en de ‘Bijvangstbox’. Deze boxen bevatten een selectie verse vis die door heel Nederland worden bezorgd.

'We blijven in beweging en innoveren uit onszelf'

'We blijven in beweging en innoveren uit onszelf'

Het coronavirus verspreidt zich over de wereld. Ook de visbranche heeft laast van de maatregelen tegen de verspreiding van het virus, maar houdt de moed erin. Tijd voor een rondvraag met enkele spelers op de internationale markt. In dit vierde deel vertelt Sjoerd Ras hoe Sea Fresh BV ermee omgaat.

Project ‘Dichtbij-vangst’ van start

Project ‘Dichtbij-vangst’ van start

Stichting Noordzeevis uit Scheveningen, Wageningen Universiteit Research, ROC Mondriaan en Schuttelaar & Partners zijn gezamelijk het project 'Dichtbij-vangst' gestart. Ze willen jongeren laten zien en proeven hoe lekker en veelzijdig lokaal gevangen vis kan zijn.