Marketingrapport Viswinkels 2019

cover marketingrapport viswinkels 2019

Marktdata.nl heeft een uitvoerig onderzoek uitgevoerd onder visspeciaalzaken in Nederland. De onderzoeksresultaten zijn gepubliceerd in het Marketingrapport Viswinkels 2019. Dit marketingrapport geeft een actueel en compleet overzicht van de branchestructuur, het inkoopgedrag, de leveranciers en hun marktpositie, het mediagebruik en de ontwikkelingen in de branche van visspeciaalzaken in Nederland.

De branchestructuur en het oriëntatie- en inkoopgedrag van visspeciaalzaken wordt helder in beeld gebracht. Voor producent, groothandel en branche-gerelateerde organisaties is het belangrijk om de doelgroep succesvol te kunnen benaderen. In het onderzoeksrapport zijn de branchestructuur en financiële kengetallen zijn in beeld gebracht. Het onderzoek en de data-analyse omvat bedrijven die in het Handelsregister staan ingeschreven onder de SBIcode 4723 (winkels in vis). Daarnaast zijn cijfers van onder meer het CBS verwerkt in de rapportage.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat het aantal visspeciaalzaken tot 2017 jaarlijks groeide tussen de 1 en 6 procent. Sinds het jaar 2017 neemt het aantal viswinkels echter licht af. In april 2019 stonden er 845 economisch actieve visspeciaalzaken geregistreerd in het Handelsregister. De meest voorkomende nevenactiviteit is in de categorie cafetaria’s, lunchrooms, snackbars, eetkramen e.d. Om precies te zijn, 6,8 procent heeft dit als nevenactiviteit. 5,9 Procent van de viswinkels heeft als nevenactiviteit een groothandel in vis, schaal- en weekdieren. Andere nevenactiviteiten zijn markthandel, visverwerking en eventcatering.

Daarnaast zijn er ook ondernemingen die een visspeciaalzaak als nevenactiviteit hebben. In totaal zijn dit 137 ondernemingen. Hiervan gaat het om 36,5 procent van de gevallen om bedrijven in de categorie groothandel in vis, schaal- en weekdieren. Daarnaast komen viswinkels als nevenactiviteit veel voor bij visverwerkingsbedrijven en restaurants.

Met 208 viswinkels heeft de provincie Noord-Holland de meeste visspeciaalzaken. Dit is 23,9 procent van alle viswinkels. Flevoland heeft met 20 viswinkels het kleinste aantal. Van alle viswinkels is 24 procent voor het jaar 1990 opgericht. Bijna de helft van de ondernemingen is in het jaar 2010 of recenter opgericht.

Het Marketingrapport Viswinkels 2019 is op te vragen bij Marktdata.nl.

Lees ook
Familie Zeefat opent Viswinkel Doetinchem

Familie Zeefat opent Viswinkel Doetinchem

Al sinds 1964 staat de familie Zeefat met een viskraam op de markt in Doetinchem. Enkele maanden geleden openden Shivan Khalaf en Miranda Zeefat in de ´hoofdstad van de Achterhoek´ ook een viswinkel. Het coronavirus heeft dit besluit versneld.

‘Eigen viswinkel is het doel’

‘Eigen viswinkel is het doel’

Shari van Baren (27) en Ruben Timmer (25) zijn collega’s bij Viswinkel Fizzi in Alphen aan den Rijn. Ze startten vorig schooljaar met de mbo 3-opleiding Visspecialist bij SVO vakopleiding food, om hun productkennis te verbreden en verkooptechnieken te verbeteren. “Ik sta nu nog zelfverzekerder in de zaak.”

Drie ontwikkelingen in de versbranche

Drie ontwikkelingen in de versbranche

Hoe ziet de toekomst van foodwinkels zoals de viszaak eruit? Susanne Danes, projectmanager marketing bij FoodBase, gaat in een reeks van drie artikelen in Vismagazine in op ‘De klant van morgen’. In deze eerste aflevering belicht ze drie belangrijke, recente ontwikkelingen op het gebied van consumentengedrag die van invloed zijn op de versbranche.