Meer belangstelling van Duitse grootverbruikers voor gecertificeerde vis

31 maart 2022 Redactie Vismagazine
Foto: M3B GmbH/Oliver Saul

De internationale visbeurs Fish International vindt van 4 tot en met 6 september plaats in Bremen. In aanloop naar deze vakbeurs publiceert de organisatie een internationaal onderzoek naar de houding van Duitse grootgebruikers als kantines en cateraars ten aanzien van vis. Hun vraag naar gecertificeerde vis neemt toe.

Vis staat steeds vaker op het menu van Duitse bedrijfsrestaurants, evenementencateraars en andere grootverbruikers. Verschillende grootverbruikers lieten aan Fish International weten bereid te zijn om meer vis te gebruiken. Onder andere Lufthansa-dochter LZ Catering, Airport Catering Service van Frankfurt Fraport en Deutsche Bahn Gastronomy serveren minimaal één keer per week vis.

Kosten

Kosten spelen een belangrijke rol bij de inkoop en dit was voorheen vaak een reden om geen vis te serveren. Maar steeds meer bedrijven zien de kwaliteit van de lunch als een belangrijk onderdeel van hun ondernemersmotivatiestrategie. Daarin zijn ze bereid om meer geld te investeren in gezond en lekker eten. De vissector profiteert hiervan.

Herkomst

Producten moeten niet alleen gezond zijn, ook de herkomst speelt een rol.Grote cateraar Aramark zegt alleen ASC- of MSC-gecertificeerde visproducten te kopen en een voorkeur te hebben voor regionale producten. Bij Bayer AG spelen leveringsroutes vaker een rol bij de inkoop. Als de route naar Nederlandse of Belgische producenten korter is, kopen sommige bedrijven daar liever dan bij Duitse leveranciers. Veel grote klanten hebben een voorkeur voor lokale leveranciers, maar er is niet altijd regionaal visaanbod.

Duurzaamheid

Duurzaamheid staat volgens het onderzoek nog in de kinderschoenen. De uitspraken in het onderzoek suggereren dat grootverbruikers begeleiding nodig hebben bij het kiezen voor de ‘juiste’ producten. Keurmerken zoals ASC en MSC zijn gevestigde namen. Voor niet-gecertificeerde producten gebruiken veel organisaties de ‘winkelhulpmiddelen’ van milieubeschermingsorganisaties zoals WWF of Greenpeace. Ook vertrouwen veel grootverbruikers voor duurzame vis op hun leverancier.

Geen nieuws van Vismagazine meer missen? Schrijf je dan nu in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maandag het laatste nieuws.

Inschrijven nieuwsbrief

Gemak

Een andere reden waarom vis niet altijd op het menu staat zijn de praktische aspecten van visbereiding. De gerechten zijn soms wat veeleisender qua bereiding. Kantines en cateraars moeten vaak met weinig personeel in korte tijd grote hoeveelheden voedsel produceren. In bedrijfskantines mogen de kant-en-klare gerechten lang op het aanrecht blijven staan, maar gasten verwachten dat vis er vers en vers bereid uitziet. Gemaksproducten kunnen hierbij helpen.

Consumententrends

Consumententrends komen terug in de productontwikkelingen, zoals de groeiende belangstelling voor bewuste voeding. Gebakken koolvis met aardappelsalade is nog steeds een van de populaire klassiekers in kantines. Maar er is ook een verandering in de tradities: "Dinsdag ontwikkelt zich tot de nieuwe vrijdag", zegt Deutsche See. In Duitsland is vrijdag nog steeds visdag.

Coronapandemie

Ook de coronapandemie beïnvloedde de sector. Veel mensen werkten thuis, waardoor kantines leeg bleven. In Duitsland zetten veel bedrijfsrestaurants hun eigen afhaal- of bezorgservice op en voorzagen medewerkers thuis van een lunch. De verwachting is dat dit ook na het einde van de pandemie blijft. De vissector kan hier op inspringen met nieuwe producten.

Fish International

Vis op het menu van grootgebruikers is een van de vele onderwerpen die aan bod komen bij Fish International. Op de agenda staan belangrijke thema's zoals aquacultuur en duurzaamheid en exposanten tonen hun laatste innovaties.

Altijd op de hoogte blijven?