‘Meer digitaal én dichter bij de klant’

21 oktober 2020 Xandra Veltman

Innovatie wordt nu nog sneller doorgevoerd dan voorheen. Nu zitten robotisering en digitaal samenwerken nieuwe stijl in een stroomversnelling. Het gaat om zowel productinnovaties als om het verbeteren van bestaande producten en diensten, zodat ze beter aansluiten bij de wensen van de klant. Vandaag deel 1 van deze rondvraag met F.P.M.International NV, beter bekend als Steen.

F.P.M. International NV, beter bekend als Steen in België, heeft de technische informatie van bijna alle machines overgezet in 3D. “Het proces is zo goed als afgerond”, zegt Laurenz Seesing, verantwoordelijk voor de internationale sales. “We hebben onze ruim dertig typenummers, met elk tussen de twintig en dertig modellen, nu voor onze klanten beschikbaar in 3D. Dat levert veel voordelen op. Zo wordt het steeds gemakkelijker om speciaal per klant iets aan te passen. Nog veel eenvoudiger dan vroeger kunnen we aan hun specifieke eisen voldoen en kunnen zij hun feed-back geven.”

Via 3D zie je direct hoe een aanpassing er gaat uitzien. “Je kunt er foto’s in stoppen en je kunt er simulaties mee uitvoeren. Dat is ideaal. Neem de diverse eisen: Europa, Rusland, Canada, de Verenigde Staten, allemaal moeten ze voldoen aan verschillende certificeringen. Een bedrijf in Amerika bijvoorbeeld gaat honderd machines bestellen. Wij hebben contact met de certificeringsbedrijven aldaar opgenomen zodat we precies weten hoe we aan hun eisen kunnen voldoen. Vervolgens zijn de machines aangepast in 3D, en konden alle partijen ze checken. Pas daarna gingen de machines die kant op. Ik hoef niet meer eerst persoonlijk langs te komen.” En daarmee is 3D actueler dan ooit.

Webcam

Seesings klantenbezoeken zijn vanwege Covid-19 uiterst beperkt. Andersom is het in de gloednieuwe demo-ruimte van Steen ook heel rustig; niemand riskeert twee weken quarantaine om een machine live te bekijken en uit te proberen. Seesing: “We stellen nog altijd op verzoek een specifieke machine op. Maar nu demonstreren we alle ins en outs via de webcam. Je kunt op die manier ook alles laten zien."

Daarnaast verzorgt het bedrijf webinars voor haar medewerkers en onafhankelijke agenten wereldwijd. “Gewoonlijk was er altijd iemand van ons bij als er – waar dan ook ter wereld – machines van ons werden geplaatst. We verzorgden indien nodig ter plekke een opleiding om alle betrokken goed vertrouwd te maken met de apparatuur. Nu doen we het noodgedwongen anders en proberen we alle corona-barrières digitaal te doorbreken. Naast onze nieuwe website informeren we mensen via social media, hebben we HD video’s over installatie, onderhoud, enzovoort. Het zijn voorbeelden; het is belangrijk dat we ons kunnen aanpassen. 3D maakt al dat je met je service dichter dan ooit bij je klant staat. Daar gaan we voor, uit welke hoek de wind ook waait.”

Dit is het eerste deel van deze rondvraag met het thema innovatie. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag online of in Vismagazine 7-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Vismagazine en betaal het eerste jaar slechts € 75,00 excl btw!

Altijd op de hoogte blijven?