‘Met ui en vis is meer te bedenken’

Mol Fresh Food_Rondvraag Vis 8-2020

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Anthony Mol van Mol Fresh Food.

Nat was het voorjaar; koud de zomer. Daardoor zijn er genoeg uien, maar wel klein. Voor Mol Fresh Food betekent het prima kwaliteit en wat minder rendement. “Druk is het en het wordt alleen maar drukker”, zegt Anthony Mol, die samen met René Mol directeur is van het uienschil- snipper- en verpakbedrijf.
Hij vertelt: “Het is mooi dat nu ook de horeca weer op niveau zit. Bij de lezers van Vismagazine zijn we wellicht vooral bekend vanwege de uien bij de haring, maar we doen veel meer. Om een beeld te geven: 35 procent van onze uien gaat naar de vis, 20 procent naar de horeca en de rest naar retail, bakkerijen, vleesverwerkers, pizzabakkerijen, enzovoort.” Daarnaast gaat er nog een deel via de exportklanten de deur uit. “We leveren een belangrijk enkelvoudig basisproduct. Ui is lekker, gezond, een goede smaakmaker en relatief goedkoop.”

Rode uien

Toch zie je ook in deze wereld een verschuiving. De vraag wordt meer divers, ziet Mol. “Zo hebben meerdere vishandelaren tegenwoordig ook rode uien. Ter decoratie en voor de smaak. De een vindt rode uien pittiger, terwijl de ander ze als zoeter en zachter ervaart. Over smaak valt niet te twisten. Maar we zien wel dat mensen graag geld uitgeven voor iets luxer eten.”

De vraag naar geschilde en gesneden sjalotten is het laatste jaar behoorlijk gestegen. “Grote visverwerkers proberen ideeën uit met vis en ui; in sauzen zit vaker een uitje. Maar echte nieuwe markten zie je niet veel. Je zou best meer kunnen bedenken. Zo hebben we hele grote Spaanse uien die je kunt insnijden als een soort bloem. Die kun je ook vullen of er iets anders speciaals van maken. En dan heb je nog de sjalotjes. Die zijn zo klein dat het nog handwerk is om ze te schillen.”

Al met al valt ui niet weg te denken, niet voor dagelijks gebruik en niet voor de specialiteiten die de visdetaillist de komende tijd gaat bereiden. De consument, die steeds meer gebruik maakt van foodservice en convenience, gaat goede feestdagen tegemoet.

Dit is het eerste deel van de rondvraag Visspecialist steeds meer actief als foodservice. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag in Vismagazine 8-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af en betaal het eerste jaar 75 euro (ex. btw).

 

Lees ook
‘Consument bepaalt wat ik verkoop’

‘Consument bepaalt wat ik verkoop’

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag deel 3 met Jacob Heijnen van Fish ’n Food.

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Leidinggeven aan zelforganisatie. Een paradox?

Over zelforganisatie bestaan talloze modellen. Ze beschrijven hoe je meer eigenaarschap bij je werknemers  creëert en ervoor zorgt dat je team zelf bepaalt wat hun doelen zijn én hoe ze die willen behalen. Maar wat werkt in de praktijk nou echt? Hoe voorkom je de bekende valkuilen, zoals oeverloos overleggen, doelloos rondzwemmen of...

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Kabinet scherpt coronamaatregelen aan met avondlockdown

Vanwege de oplopende coronacijfers vond er vrijdag 26 november opnieuw een persconferentie plaats waar het kabinet nieuwe maatregelen aankondigde. Er is gekozen voor een zogenaamde avondlockdown. Wat betekent dit voor de bakker, slager, visspecialist en slijter?