‘Met ui en vis is meer te bedenken’

Mol Fresh Food_Rondvraag Vis 8-2020

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Anthony Mol van Mol Fresh Food.

Nat was het voorjaar; koud de zomer. Daardoor zijn er genoeg uien, maar wel klein. Voor Mol Fresh Food betekent het prima kwaliteit en wat minder rendement. “Druk is het en het wordt alleen maar drukker”, zegt Anthony Mol, die samen met René Mol directeur is van het uienschil- snipper- en verpakbedrijf.
Hij vertelt: “Het is mooi dat nu ook de horeca weer op niveau zit. Bij de lezers van Vismagazine zijn we wellicht vooral bekend vanwege de uien bij de haring, maar we doen veel meer. Om een beeld te geven: 35 procent van onze uien gaat naar de vis, 20 procent naar de horeca en de rest naar retail, bakkerijen, vleesverwerkers, pizzabakkerijen, enzovoort.” Daarnaast gaat er nog een deel via de exportklanten de deur uit. “We leveren een belangrijk enkelvoudig basisproduct. Ui is lekker, gezond, een goede smaakmaker en relatief goedkoop.”

Rode uien

Toch zie je ook in deze wereld een verschuiving. De vraag wordt meer divers, ziet Mol. “Zo hebben meerdere vishandelaren tegenwoordig ook rode uien. Ter decoratie en voor de smaak. De een vindt rode uien pittiger, terwijl de ander ze als zoeter en zachter ervaart. Over smaak valt niet te twisten. Maar we zien wel dat mensen graag geld uitgeven voor iets luxer eten.”

De vraag naar geschilde en gesneden sjalotten is het laatste jaar behoorlijk gestegen. “Grote visverwerkers proberen ideeën uit met vis en ui; in sauzen zit vaker een uitje. Maar echte nieuwe markten zie je niet veel. Je zou best meer kunnen bedenken. Zo hebben we hele grote Spaanse uien die je kunt insnijden als een soort bloem. Die kun je ook vullen of er iets anders speciaals van maken. En dan heb je nog de sjalotjes. Die zijn zo klein dat het nog handwerk is om ze te schillen.”

Al met al valt ui niet weg te denken, niet voor dagelijks gebruik en niet voor de specialiteiten die de visdetaillist de komende tijd gaat bereiden. De consument, die steeds meer gebruik maakt van foodservice en convenience, gaat goede feestdagen tegemoet.

Dit is het eerste deel van de rondvraag Visspecialist steeds meer actief als foodservice. Volgende week verschijnt deel 2. Abonnees van Vismagazine lezen de complete rondvraag in Vismagazine 8-2021. Nog geen abonnee? Sluit dan hier een abonnement af en betaal het eerste jaar 75 euro (ex. btw).

 

Lees ook
‘Consumenten willen gezonde maaltijden’

‘Consumenten willen gezonde maaltijden’

Kennis van vis heeft elke visdetaillist in huis. Maar de consument eist meer: hij wil hetzelfde foodservice gemak als in de supermarkt, maar dan verser, gezonder, persoonlijker, met meer keus en het liefst ook lekkerder. Daar is de visbranche best voor te porren. Vandaag het laatste deel met Henry en Ryan Schilder van Van de Visspecialist.

Vooruit kijken

Vooruit kijken

Vooruit kijken, dat doen we traditioneel aan het einde van een jaar. Wat zal het nieuwe jaar ons brengen, welke ontwikkelingen verwachten we, welke trends zetten door of komen eraan. Maar dit jaar heb ik er moeite mee. Want als corona ons iets heeft geleerd, is het wel dat je niet alles kunt voorspellen.

Automatisering op alle fronten

Automatisering op alle fronten

Automatiseren is meer dan nieuwe technieken inzetten. Het vergt andere manieren van denken en werken. Het is een doorlopend ontwikkelingsproces dat antwoorden geeft op strenge kwaliteitseisen, personeelstekorten en verduurzaming. Op elk moment van boot tot bord.