Minder inflatie, maar voedingsprijzen blijven hoog

Boodschappen_Unsplash

Foto: Unsplash

In november daalde de inflatie naar 11,2 procent. Maar in vergelijking met vorig jaar betalen consumenten nog altijd veel meer voor hun eten en drinken. Dat blijkt uit een analyse over de maand november van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

In oktober was de inflatie 16,8 procent. Dit betekent een daling van 5,6 procentpunt in november. De voornaamste oorzaak is volgens hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het CBS de daling van de energieprijs, waaronder brandstof. In oktober lag de energieprijs 100 procent boven de prijs in 2021, in november was dat 40 procent. “Dat is nog steeds enorm, net zoals een inflatie van 11,2 procent. Maar wel anders dan de afgelopen maanden”, zegt Van Mulligen tegen Nu.nl.

Prijzen voeding

De daling van de energiekosten betekent niet dat consumenten ook minder betalen voor de dagelijkse boodschappen. “De prijsstijging van voeding, alcohol en tabak ligt met 12,5 procent nu juist boven het totale inflatiecijfer”, aldus Mulligen.

Omzet oktober

In oktober behaalden de winkels in voedings- en genotmiddelen volgens cijfers van het CBS 7,8 procent meer omzet in oktober 2021. Maar het verkoopvolume lag 3,2 procent lager dan het voorgaande jaar. De omzet van de supermarkten lag 8,8 procent hoger, die van de speciaalzaken was 0,7 procent hoger.

Bron: Centraal Bureau voor de Statistiek / Nu.nl

Geen nieuws meer missen van EVMI? Schrijf je dan in voor de nieuwsbrief en ontvang twee keer per week het laatste nieuws over de voedingsmiddelenindustrie.

Inschrijven Nieuwsbrief

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
Vis in de media - week 5-2023

Vis in de media - week 5-2023

De toekomst van de haven van Den Oever, visvervangers op basis van rijst en dolfijnen en vissers werken samen. Wat lazen we de afgelopen week over de branche? Een greep uit de media.

Stap voor stap verduurzamen

Stap voor stap verduurzamen

De vakmensen van FoodBase geven informatie over de belangrijkste ontwikkelingen binnen de versbranche. Dit keer legt accountmanager Hester Braam uit hoe je de eerste stappen naar een duurzamere onderneming kan zetten.

Samengeraapte maar mooie anekdotes

Samengeraapte maar mooie anekdotes

“Dit boek is alle kanten op gegaan”, schrijft Jacques Meerman in het laatste hoofdstuk van Eetgenot. En daarmee neemt hij mij dan toch voor zich in. Want al lezende vond ik het boek een onsamenhangende verzameling van allerlei onderwerpen en anekdotes over voeding.