Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte

Vlees en vis_pixabay

Foto: Reinhard Thrainer via Pixabay

Veel Nederlanders eten vlees en vis uit gewoonte. Ze zijn het van huis uit gewend of degene die kookt maakt gerechten met vlees of vis. Zes op de tien Nederlanders omschrijft zichzelf als vleeseter. Dat blijkt uit de jaarlijkse Vegamonitor van Natuur & Milieu.

“Het onderzoek laat zien dat het doorbreken van gewoontes ontzettend moeilijk is”, zegt Dorien Ackerman, directeur campagnes Natuur & Milieu. “Ondanks campagnes en hoeveelheid goede vleesvervangers zijn Nederlanders niet of nauwelijks minder vlees gaan eten. Het is nu aan de supermarkten en overheid om te zorgen dat er niet meer gestunt wordt met vlees en dat vlees een echte prijs, inclusief milieuschade, krijgt.”

Gemiddeld eten Nederlanders 5,4 dagen per week vlees of vis. Voor slechts een minderheid is gezondheid het belangrijkste motief dit te blijven eten. De belangrijkste reden om vlees of vis te eten is omdat ze het van huis uit gewend zijn. Dit geldt voor 85 procent van de respondenten. Daarnaast eten ze dit regelmatig de eigen familie (71  procent) of met vrienden (64  procent). Een andere belangrijke reden is dat degene die kookt vlees of vis gebruikt in de maaltijden. 54  procent geeft deze reden.

Een derde van de respondenten staat positief tegenover het eten van minder vlees of vis. De belangrijkste beweegredenen zijn het milieu (40  procent) en ‘het is niet meer van deze tijd’ (26  procent). Ongeveer 3 op de 10 Nederlanders omschrijft zichzelf als flexitariër en eet minimaal één dag per week geen vlees.

De Vegamonitor 2021 werd uitgevoerd door Kantar. Het onderzoek bestond uit een online vragenlijst, die door 999 respondenten werd ingevuld. Het complete onderzoek is te downloaden op de website van Natuur&Milieu.

Dossiers
Lees ook
The Dutch Weed Burger sluit zich aan bij Livekindly Collective

The Dutch Weed Burger sluit zich aan bij Livekindly Collective

De Dutch Weed Burger verbindt zich aan het Livekindly Collective, een collectief van plantaardige voedingsbedrijven. The Dutch weedburger, dat zeewier als hoofdingrediënt gebruikt, is het vijfde merk dat zich aansluit bij het collectief. Eerder namen The Fry Family Food Co., LikeMeat, Oumph! en No Meat dezelfde stap.

Seasogood presenteert plantaardige tonijn in blik

Seasogood presenteert plantaardige tonijn in blik

Seasogood brengt onder de naam Happy Tune plantaardige tonijn in het Nederlandse conservenschap. Er zijn drie varianten: Naturel, Olijfolie en Citroen & zwarte peper.

Schouten brengt plantaardige vissticks op de markt

Schouten brengt plantaardige vissticks op de markt

Schouten Europe lanceert volledig plantaardige vissticks. Het is de tweede visvanger van het Giessense familiebedrijf. Eerder bracht het bedrijf plantaardige tonijn op de markt. Schouten is van plan om nog meer visvervangers op de markt te brengen.