‘Nederlandse oester op wereldkaart zetten’

8 oktober 2020 Lieneke Schuitemaker
Foto: World of Oysters/Chantal Arnts-Food Inspiration Magazine)

Oester- en mosselbedrijf Dhooge heeft dit jaar in Yerseke hun nieuwe oestergroothandel, World of Oysters, geopend. In nauwe samenwerking met binnen- en buitenlandse oesterkwekers werken de gebroeders Dhooge daar aan hun missie: meer mensen aan de oesters krijgen.

Jean Dhooge is samen met broers Jurrie en Gerrie eigenaar van het in 1906 opgerichte familiebedrijf dat gespecialiseerd is in oesters en mosselen. Gerrie is verantwoordelijk voor de mosselkweek, Jean voor de oesters en Jurrie verzorgt het operationele gedeelte van hun bedrijf. De familie Dhooge heeft een eigen mosselschip, de Yerseke 30, en inmiddels zo’n vijftig medewerkers in dienst.

De Oesterij, het restaurant met winkel en informatiecentrum met uitzicht op de oesterputten in Yerseke, is hun visitekaartje. Jean Dhooge: “Daar merken we dat de verkoop van oesters in Nederland stijgt. Voorheen bestond ons publiek daar voor 80 procent uit Belgen, nu is zo’n 40 procent afkomstig uit ons eigen land.”

Kerst wordt spannend

Bij hun bedrijf had corona de nodige impact. In het begin stortte de handel met de horeca echt in, aldus Dhooge. “Gelukkig was er toen meer vraag vanuit winkels en retail. Door goed contact met hen te onderhouden zijn we geen klanten kwijtgeraakt. Gelukkig staan al onze afnemers in de horeca nog overeind. Het gaat nu weer beter met de horeca, zeker aan de kust. Daar worden veel oesters verkocht in restaurants, strandtenten en oesterbars. Met de Kerst, voor ons de belangrijkste periode van het jaar qua verkoop van oesters, wordt het nog wel spannend. Het is lastig om plannen te maken.”

Meer weten over World of Oysters? Lees dan het complete artikel online of in Vismagazine 7-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement en betaal het eerste jaar €75,- ex btw.

Altijd op de hoogte blijven?