Nederlandse supers voorop met duurzame vis

Nederlandse supermarkten liggen vooraan als het gaat om de verkoop van duurzame vis. Dat meldt De Volkskrant. Albert Heijn wil nog eind dit jaar alleen duurzame vis in de schappen hebben, aldus woordvoerder Anoesjka Aspeslagh. “Het liefst MSC en ASC, maar als dat niet lukt, worden verbeterprojecten ook geaccepteerd. Maar alleen met een duidelijk en controleerbaar tijdpad dat tot certificering leidt.” Directeur Willem Huisman van Anova, marktleider in de duurzame vis, onderstreept dat de Nederlandse supermarkten voor 'negentig procent' de MSC- en ASC-gecertificeerde vis voeren. Zelf zit Anova in een verbeterproject voor kleinschalige vangst van geelvintonijn in Indonesië. Het Wereld Natuur Fonds accrediteert dat als onafhankelijke partij. Verbeterprojecten voor de visserij komen voort uit een gezamenlijke aanpak van de visserij-industrie, milieuorganisaties en private fondsen, vaak gesteund door de overheid.

Buitenland

De belofte van de grote supermarktketens in Europa en de Verenigde Staten om nog dit jaar vrijwel uitsluitend duurzaam gevangen vis te verkopen, staat onder druk. Van de wereldwijd gestarte projecten die duurzame visvangst en -kweek moeten stimuleren, blijkt driekwart nog weinig op te leveren, terwijl de vis wel als duurzaam in de markt terechtkomt. Dat blijkt uit een studie naar de zogenoemde Fishery Improvement Projects (FIPs), die is gepubliceerd in het wetenschapsblad Science.

Het onderzoek naar 130 projecten, uitgevoerd door een groep van elf onderzoekers bij internationale universiteiten, waaronder die van Wageningen, concludeert dat de meeste FIPs niet verdere komen dan het publiceren van verbeterplannen. Van invoering van duurzaamheidsmaatregelen komt niets terecht, terwijl het onduidelijk is of grote supermarktketens als Walmart (VS), Sainsbury's (Groot-Brittannië) en Carrefour (Frankrijk) wel controleren of er iets is gebeurd om de visserij te verduurzamen.

Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.