Nederlandse vishandelaren op de Duitse Markt

Münster, wochenmarkt am Dom, viskraam van de Jong .fotografie Hans Prinsen

Marco en Rick de Jong staan met hun ambulante vishandel De Jong Fischspezialitäten op de Duitse markt. Hun Duitse klanten hebben weinig belangstelling voor het in Nederland populaire kant-en-klaar. Zij kopen vooral verse vis om helemaal zelf klaar te maken.

De Jong Fischspezialitäten

De Jong Fischspezialitäten opereert al vijftien jaar vanuit Duitsland. De broers Marco en Rick staan nu vier jaar aan het hoofd van de markttak, hun vader runt de winkel in Münster. Op de markt profileren de boers zich als oer-Hollandse vishandelaar. De nieuwe verkoopwagen is dan ook knaloranje en antraciet. “De meeste verkoopwagens in Duitsland zijn blauw. Je moet je toch een beetje onderscheiden”, aldus Marco.

De vis, sauzen en kruiden koopt Marco zowel in Nederland als Duitsland. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. "De haring is toch echt beter in Nederland, terwijl ze in Bremerhaven echt Duitse specialiteiten zoals gerookte heilbot hebben die je in Nederland niet vindt." De broers verkopen een breed assortiment met veel verse vis.

Verkoopwagens

Onlangs schaften de broers in Nederland een nieuwe verkoopwagen aan. Volgens Marco heeft dit geleid tot een omzetverhoging van 25 procent. Dit komt onder andere door de extra bakcapaciteit. De nieuwe verkoopwagen is een getrokken wagen met een vitrine van negen meter. Aan de zijkant zit een speciaal uitgiftepunt voor gebakken vis, waardoor dit product is gescheiden van de verse vis en de salades.

Voor de ambulante handel hebben de broers twee verkoopwagens waarmee ze iedere week op elf markten staan. “Onze tweede verkoopwagen is vijf meter lang en vijf jaar oud. Deze is zelfrijdend, zodat we snel van de ene naar de andere markt kunnen rijden. Deze gebruiken we dan ook om meerdere markten de dag per dag te kunnen doen.”

Meer weten over Marco en Rick de Jong en hun ambulante vishandel De Jong Fischspezialitäten? Lees dan het volledige artikel in Vismagazine 7-2018. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefexemplaren aan.

Dossiers
Lees ook
MSC en ASC organiseren Bewuste Visweek

MSC en ASC organiseren Bewuste Visweek

Veel mensen eten graag van vis. Het is gezond en lekker. Maar niet alle vissoorten zijn verantwoord om te eten. Er is sprake van overbevissing of niet-duurzame vismethoden. Kies daarom bewust. Om hier extra aandacht voor te vragen organiseren MSC en ASC van 23 tot en met 29 september voor de zesde keer Bewuste Visweek.

De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

De duurzame vis van Fish Tales in het buitenland

Duurzaamheid staat centraal bij Fish Tales. Het Amsterdamse bedrijf gebruikt alleen 100 procent gecertificeerde vis. Het gaat goed met het bedrijf. In Nederland zijn de producten exclusief te koop bij Albert Heijn en ook in Duitsland gaat het goed. En nu richt Fish Tales zich op de Verenigde Staten.

Bij VISSCH staat vis uit de Noordzee centraal

Bij VISSCH staat vis uit de Noordzee centraal

Het eerste weekend van oktober staat de visafslag in Scheveningen in het teken van VISSCH. Bij dit foodfestival staat de vis uit de Noordzee centraal. VISSCH 2019 vindt plaats van 4 tot en met 6 oktober. VISSCH is een ontmoetingsplek waar bezoekers niet alleen kunnen genieten van vers bereidde vis uit de Noordzee. Ook geven verschillende chefs kookdemonstraties,...