Foto: Dayseaday

De maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan volgen elkaar in een snel tempo. De visbranche probeert de moed niet te laten zaken. Tijd voor een kort gesprek met enkele spelers op de internationale markt. In dit tweede deel krijgt Jelle van Veen van Dayseaday het woord.

Dayseaday, familiebedrijf sinds 1986, kent twee divisies: Dayseaday Fresh & Dayseaday Frozen. “We doen wereldwijd zaken in ruim vijftig landen”, zegt CEO Jelle van Veen. Daarbij gaat het om ruim tweehonderd specificaties aan vis, zowel wilde vangst als kweekvis en zowel zout- als zoetwatervis.

“We importeren zestienduizend ton vis, circa tweederde van onze behoefte, omzetwaarde 150 miljoen euro. Deels komt de vis uit Azië, Zuid-Amerika en Afrika. Dat verhandelen we op de Europese markt aan onder meer Syriërs in Scandinavië en aan Noord- en Westafrikanen in andere delen van Europa, via toko’s en groothandels. Deze mensen willen vaak hele vissen zoals pangasius en karper. De Oostbloklanden importeren meer forel, zeebaars en dorade. Die laatste twee zijn weer populair als kweekvis in Turkije, en in Roemenië hebben we daarom ons eigen bedrijf met opslag.”

Extra vertraging

Deze voorbeelden vormen een aardige illustratie, maar nu lopen de zaken anders. Het bedrijf houdt elk jaar al rekening met het Chinese nieuwjaar, maar het coronavirus zorgt voor veel extra vertraging. De impact in Europa is problematisch, stelt Van Veen. Met Italië voorop gingen steeds meer landen op slot en de vis kan er niet naartoe.

In de eerste week van maart verwerkte Dayseaday op een ‘gewone’ vrijdag slechts een kleine veertig procent van de standaard bestellingen. “Er is paniek en de economische gevolgen zijn gigantisch. Natuurlijk, als de visprijzen dalen omdat er teveel kweekvis op de markt komt, kun je wat voorraden aanleggen. Maar misschien redden bedrijven die onze klant zijn het niet. Neem je dan het risico of kies je voor minder werk? In de crises van 2008 en 2013 kochten mensen wat goedkopere vis. Dit is een lockdown. De ambulante handel kan letterlijk niets verkopen als de markten sluiten. Groot of klein, voor iedereen is het de vraag of ze het kunnen volhouden. ”

Vertrouwen

Van Veen zelf heeft vertrouwen in de toekomst. “In de hele keten wordt nieuw en duurzaam gebouwd. Hier op Urk geloven veel jonge mensen in de visindustrie, ondanks alle beren op het pad. Dat is mooi. De hele BV Urk of BV IJmuiden moet kunnen draaien, we zijn belangrijke clusters. Toen Dayseaday begon, waren op Urk vijfduizend palletplaatsen, nu tachtigduizend. De zalm- en visverwerking, de logistiek en opslag zijn hier enorm.”

Lees hier het eerste deel van deze rondvraag terug. Of lees de complete rondvraag in Vismagazine 3-2020. Dit nummer verschijnt 17 april.

Altijd op de hoogte blijven?