Nieuw makreeladvies valt dubbel zo hoog uit

180208 Makreel-4273-kl

Tot verbijstering van de grote makreelvissers, kwam ICES - het International Council for the Exploration of the Sea - eind vorig jaar met een "dramatisch" makreeladvies. Op grond van dat advies verlaagde Europa het vangstquotum voor makreel naar 318.403 ton én schorste de Marine Steward Council het gezamenlijke MSC-certificaat.

De sector trok aan de bel. De trawlervissers zagen massa's makreel zwemmen. ICES kreeg van alle kanten kritiek en dook, op speciaal verzoek van Noorwegen, opnieuw in de cijfers. Wat bleek: er was een nieuwe rekenmethode gebruikt die een vertekend beeld opleverde. Het rekenmodel werd herzien.

Deze week kwam ICES met een nieuw, tussentijds bijgesteld advies. De bestandsgrootte is naar boven bijgesteld, de sterfte naar beneden, data-reeksen zijn opnieuw beoordeeld en er zijn nieuwe referentiepunten vastgesteld. Het resultaat is een nieuw advies van 770.358 ton, schrijft Visserijnieuws. Ruim het dubbele dus.

Dat betekent nog niet dat het quotum nu meteen omhoog gaat, of dat de MSC-certificering weer toegekend wordt, al hopen de trawlervissers dat natuurlijk wel. Volgende week komen de kustlanden die makreel vangen in Londen bij elkaar. Dan staat het herziene advies op de agenda.

Bron: Foodlog

Lees ook:

Dossiers
Lees ook
74 miljoen voor uitkoop vissers

74 miljoen voor uitkoop vissers

Het kabinet wil 74 miljoen uittrekken voor het uitkopen van vissers die willen stoppen. Minister Carola Schouten wil zo ruimte creeëren op de Noordzee en de druk op de visgronden verlichten.

Herstel oceanen binnen één generatie mogelijk

Herstel oceanen binnen één generatie mogelijk

Wereld Oceanen Dag, op 8 juni, staat in het teken van het leven op en in de oceaan. Overbevissing, verlies aan mariene natuur en vervuiling zijn nu grote problemen op zee. Het aanpakken van die problemen, en herstellen van oceanen is binnen één generatie mogelijk.

Futurologen

Futurologen

Wanneer ik aan de toekomst van de Noordzee denk en daarbij beelden wil hebben, kom ik uit bij de gebroeders Rudolf en Robbert Das. Ver voordat er grootschalig werd gedacht over windmolens op zee, kwamen ze al onzichtbaar in hun tekeningen voor. Bij Rudolf was dat de architectuur en bij Robbert het nautische gedeelte.