Nieuwe joint venture voor duurzame visolie

Fijnchemie- en voedingsingrediëntenconcern DSM en het Duitse Evonik hebben een nieuwe joint venture opgericht. Ze willen omega 3-vetzuren winnen uit zeealgen produceren. Zo kunnen ze een duurzaam alternatief bieden voor visolie. Volgens de bedrijven is het voor het eerst dat ze visolie maken zonder wild gevangen vis te gebruiken.

Duurzaam alternatief

Wereldwijd wordt ongeveer een miljoen ton visolie uit wilde vis gewonnen. Viskwekerijen gebruiken bijna driekwart van deze olie voor het voeden van vette vissoorten, zoals zalm. Wild gevangen vis is een eindige bron. DSM en Evonik kunnen nu een duurzaam alternatief bieden. Ze melden in een persbericht dat ze zo bijdragen aan de ecologische balans en biodiversiteit van oceanen. En ze stellen viskwekerijen in staat om duurzaam verder te groeien.

Productiefaciliteit

De joint venture heeft de naam Veramis gekregen. Veramis bouwt een nieuwe productiefaciliteit op een bestaand terrein van Evonik in de Verenigde Staten. Deze moet in 2019 in gebruik worden genomen. Beide bedrijven investeren 100 miljoen dollar. DSM Nutritional Produts en Evonik Nutrition & Care krijgen elk een aandeel van 50 procent in de joint venture en zijn samen eigenaar van de productiefaciliteit.

 
Lees ook
‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

‘Kreeft is een puur en onbewerkt product’

Duurzame productie staat centraal bij de vissers en handelaren in kreeft, zo blijkt uit een rondgang. Door schaarste, quota’s en oplopende brandstofprijzen schieten de prijzen evenwel omhoog. Maar kreeft blijft een onverminderd populair product. Vandaag het derde deel van deze rondvraag met Jelle Pasterkamp van Oromar.

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

De vis wordt steeds duurzamer verpakt

Vis moet goed worden verpakt, van transport tot op het bord. Grondstof­prijzen zijn echter gestegen en verpakkingsmateriaal is schaarser. Ook verduurzaming is een hot issue. De verpakkingsindustrie denkt met de vissector mee.