‘Nog veel verswinkels zonder webshop’

18 januari 2023 Edwin Rensen

Bij versspecialisten heeft bestellen, zeker na corona, een impuls gekregen. De markt voor bezorging groeit, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet. En er zijn nog veel ondernemers zonder webshop. Vandaag het eerste deel van deze rondvraag met Karel van den Heuvel van GraagGedaan.

GraagGedaan is ruim tien jaar actief in Nederland als specialist op het gebied van gepersonaliseerde webshops voor ambachtelijke verswinkels. Sinds 2018 is het bedrijf onderdeel van een Belgisch bedrijf dat wereldwijd duizenden slagers, bakkers en visspecialisten helpt met digitaliseren. In Nederland onder meer een groot aantal Keurslagers, Visgilde winkels en Echte Bakkers.

Commercieel directeur Karel van den Heuvel ziet twee belangrijke voordelen voor slagers en visspecialisten die met een webshop werken. “Het leidt tot extra omzet en een efficiëntere afhandeling van orders. Het marktaandeel van online gekochte boodschappen groeit gestaag door. Trendwatchers bij Food Service Instituut Nederland en Rabobank voorspellen dat deze groei de komende jaren verder doorzet”, aldus Van den Heuvel. Versondernemers zullen volgens hem moeten zorgen dat potentiële klanten een gebruiksvriendelijke webshop en/of bestelapplicatie aangeboden krijgen. “Met software is het mogelijk complete productielijsten te genereren, bijvoorbeeld gefilterd op productcategorie. Daardoor is een online geplaatste bestelling sneller en makkelijker te verwerken dan een bestelling in de fysieke winkel.”

Klanten lopen weg

Er zijn nog veel verswinkels in ons land zonder webshop. “Die raad ik zeker aan om snel te starten, al is het maar met een beperkt deel van het assortiment. Want als klanten eenmaal het online bestelgemak bij één van je collega’s hebben ervaren, zie ze dan nog maar eens terug te winnen”, legt hij verder uit.” De markt voor bezorging groeit wel in de doelgroep van de versspecialist, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet.

Tegenwoordig biedt Graag Gedaan naast gepersonaliseerde webshops ook de mogelijkheid om gepersonaliseerde bestelapplicaties voor iOS en Android te maken. Zo’n app biedt nog meer bestelgemak voor de consument, die volgens Van den Heuvel binnen 20 seconden een order kan plaatsen. “Bovendien heb je als versspecialist een krachtige marketingtool in handen, omdat het mogelijk is push-notificaties te sturen naar alle gebruikers. Zo kom je direct binnen op het startscherm van de telefoon van je klant. En last but not least, het is ook heel gaaf om je eigen app te hebben in de App Store en Google Playstore. De app wordt opgeleverd onder je eigen naam, in je eigen kleuren en met je eigen assortiment”, maakt hij nog even reclame.

Dit is het eerste deel van de rondvraag 'Gestage groei online verkoop bij verswinkel'. Volgende week volgt deel 2. De hele rondvraag staat in Vismagazine 9-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?