Omzet voedsel met duurzaamheidskeurmerk groeit als kool

Keurmerken_top keurmerken milieu centraal

In 2019 werden verhoudingsgewijs veel meer producten met een duurzaamheidskeurmerk verkocht ten opzichte van 2018. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail van onderzoeksbureau IRI, schrijft het Financieele Dagblad.

De omzet van producten met een keurmerk groeide in 2019 naar €5,3 miljard. Dat is een stijging van 26% ten opzichte van 2018. Die groei ligt ruim zes keer boven de groei van de markt, die 4,2% bedroeg. Er is sprake van bestendige groei in het duurzaamheidssegment. Ook in 2018 (+16%) en 2017 (+30%) groeide het aandeel van producten met duurzaamheidskeurmerk al nadrukkelijk.

Het Beter Leven-Keurmerk is nog steeds het grootste keurmerk in de supermarkt. Het groeide in 2019 met 25%. Ook Biologisch (+5%), ASC en MSC groeiden gestaag door. Producten met het keurmerk On the way to PlanetProof zagen hun omzet vertienvoudigen omdat het door supermarkten actief in de markt is gezet op een breed assortiment.

In België zag men een groei in het keurmerk Biologisch van 760 miljoen euro in 2018 naar 779 miljoen euro in 2019 (+2,5%), schrijft Vilt. In de afgelopen 10 jaar groeide de omzet van biologische producten met 98%. Opvallend is dat de omzetgroei van voeding in totaal slechts 0,8% bedroeg in de afgelopen 10 jaar.

De verschuiving naar duurzaam en/of biologisch lijkt ook een blijvertje te zijn in tijden van corona. De consument let meer op zijn gezondheid en verwacht dat biologische producten gezonder zijn.

Foodlog

Lees ook
Vissers lanceren streekmerk Wiedenvis

Vissers lanceren streekmerk Wiedenvis

De beroepsbinnenvisserij en kleine kustvisserij doen veel meer dan de handel voorzien van wildgevangen paling, snoekbaars, kreeft en zeebaars. Volgens Albert Jan Maat, voorzitter van beroepsorganisatie NetViswerk, is er werk aan de winkel om de binnen- en kustvisserij te behouden.

Drie op de vijf Nederlanders kiezen voor producten met keurmerk

Drie op de vijf Nederlanders kiezen voor producten met keurmerk

De Smart Food Monitor is een grootschalig onderzoek met cijfers en trends over de food retail in Nederland. Onderzoeksbureau Multiscope voerde dit voor de tweede keer uit, waarbij 7300 respondenten van 18 jaar en ouder werden ondervraagd.

Zeker Zeeuws organiseert eerste editie ‘Streekproducent van het Jaar 2020’

Zeker Zeeuws organiseert eerste editie ‘Streekproducent van het Jaar 2020’

Keurmerkorganisatie Zeker Zeeuws gaat op zoek naar de Streekproducent van het Jaar 2020. Consumenten kunnen online hun stem uitbrengen op hun favoriete Zeeuwse producent.. Alle producenten met een Zeker Zeeuws gecertificeerd streekproduct dingen mee. Van vissers tot slagers, van bakkers tot bierbrouwers en wijnmakers.