‘Ondernemers die vooruit willen, maken het verschil’

1 februari 2023 Lennart Kik

Bij versspecialisten heeft bestellen, zeker na corona, een impuls gekregen. De markt voor bezorging groeit, maar is nog altijd een relatief klein deel van de totale online omzet. En er zijn nog veel ondernemers zonder webshop. Vandaag het laatste deel van deze rondvraag met Rutger Gassner van Weda.

Weda in Naarden is sinds 1948 een belangrijke leverancier van weegschalen, kassa­systemen en software. “We richten ons op bedrijven die met ons vooruit willen”, zegt managing director Rutger Gassner. “We hebben 8.000 klanten die we al heel lang bedienen. Alle ervaringen gebruiken we om retailers en industriële klanten te helpen om de volgende stap te zetten.”

Gassner raadt retailers aan hun weegschalen en kassa’s te integreren in één ecosysteem bestaande uit verschillende modules zoals weegschaal, kassa, webshop, kiosk, boekhouding, rapportage & analyses, pin-koppeling, etikettering, allergenen, ingrediënten, bereidingswijze en loyaliteitsprogramma.

“Als ondernemer moet je vooruitkijken, vind ik. Dan heb je een platform of een oplossing nodig waarop je kan voortbouwen. Mijn advies voor iedere ondernemer: focus je op het verkopen van je product en werk samen met een partij die voor jou het totale eco­systeem kan inrichten naar jouw wensen. Als je geen goede basis hebt, gaat het je niet lukken om alle nieuwe functies die je in de toekomst nodig hebt te integreren in je systeem.”

De ‘hardware’ (zoals een weegschaal) is volgens Gassner minder belangrijk dan de software of de ‘back office’. “Detaillisten zouden hardware-onafhankelijk moeten worden. Dan maakt het niet uit of je een weegschaal, een kassa, een tablet of een webshop in één ecosysteem wil onderbrengen. Belangrijke voorwaarde voor een goed werkend systeem is een stabiele en betrouwbare internetomgeving. Alle data sla je op in de cloud waardoor je overal en altijd toegang hebt tot jouw systeem met alle informatie. Een groot voordeel is ook dat je daarmee alle weegschalen, kassa’s en gebruikers op afstand kan gaan ondersteunen.”

“Ook in de ambulante handel waar wij heel actief zijn zie je deze trend. Met een 4G-­router maken ze hun eigen netwerk, om te communiceren met een printer, pinautomaat, scanner of handheld. Nederlandse markthandelaren lopen vooruit op het buitenland. Ik verbaas me er iedere keer over hoe ver al zijn. Ze hebben prachtige kassasystemen met touch screens en ze krijgen steeds meer inzicht in hun werk­processen.”

Op de pof

Digitalisering maakt het ook mogelijk om nieuwe functies aan het ecosysteem toe te voegen. Gassner: “Denk aan een slager of visboer die tafeltjes neerzet en broodjes gaat serveren of met (online) bestellingen gaat werken. Of neem een concept als ‘op de pof’ voor klanten die een paar keer per week een broodje komen eten. Ook zo’n ‘bonnetje voor later’ laat zich prima digitaliseren. Voor ondernemers zijn er allerlei keuzes te maken. Onze adviesrol wordt daardoor steeds belangrijker.”

Dit is deel 3 van de rondvraag 'Gestage groei online verkoop bij verswinkel'. Lees hier deel 1 en deel 2 terug. De hele rondvraag staat in Vismagazine 9-2022. Nog geen abonnee? Neem dan een abonnement op Vismagazine en ontvang negen keer per jaar Vismagazine. 

Ja, ik neem een abonnement

Altijd op de hoogte blijven?