Ondernemers werken samen in Fish Nederland

Fish Nederland

Vincent Jansen, Klaas Bos, Wouter Bos, Adriaan Bos, en Bert en Maria Blokhuis werken samen binnen Fish Nederland. Gezamenlijk hebben ze achttien verkooppunten in Nederland. De ondernemers delen kennis, kopen gedeeltelijk samen in en voeren dezelfde naam en merkuitstraling.

Vincent Jansen startte op zijn 19e als uitbater van een visverkoopwagen. “Ik zag dat er veel aanbod is en dat je je moet onderscheiden", vertelt Jansen. "Daarom heb ik mijn bedrijfsnaam veranderd en ben ik twaalf jaar geleden gaan samenwerken met drie andere ondernemers die ook vis verkopen vanuit een wagen.” Ook koos hij voor een moderne, strakke uitstraling. Zijn wagen is uitgevoerd in zwart en wittinten.

Fish Nederland

De vier ondernemers van Fish Nederland komen een keer per maand samen. Dan bedenken ze vier acties en wisselen kennis uit. De ondernemers zijn allemaal zelfstandig en hebben geen financiële verplichtingen naar elkaar toe. “We kopen alleen samen de ‘bulk’ in zoals lekkerbekken, haring en pollack voor de kibbeling. Daarover maken we afspraken bij de leverancier maar we ontvangen allemaal aparte facturen.”

Het assortiment van de ondernemers verschilt. Elke locatie heeft een eigen klantenkring met een eigen vraag. Er zijn verschillen tussen dorpen en stadswijken omdat de samenstelling van de bevolking daar anders is. “In een stadswijk waar meer tweeverdieners wonen, verkoop ik meer maaltijden”, zegt Jansen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is belangrijk bij Fish Partners "We waren in 2008 als eerste ambulante vishandel in Nederland MSC-gecertificeerd”, vertelt Jansen. Hij verkoopt nu paling met het ESF-certificaat en ook bij de andere vissoorten wordt vermeld waar deze vandaan komt. Ook experimenteert Jansen met duurzame verpakkingen zoals bakjes van suikerriet en afbreekbaar plastic en houten vorkjes. Zijn ervaringen deelt hij met zijn partners. "Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt voor ons."

Meer weten over Vincent Jansen en Fish Nederland? Lees dan het complete artikel in de Speciale Editie Vismagazine Bedrijfsvoering. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefexemplaren aan.

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Lees ook
Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd

BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.

Food in Transitie 2030 | Sorteer tijdig voor op nieuwe uitdagingen

Food in Transitie 2030 | Sorteer tijdig voor op nieuwe uitdagingen

De levensmiddelenindustrie staat voor forse uitdagingen.­ De wereldwijde vraag naar voedsel zal flink stijgen, de consumentbehoefte verandert en duurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol. Er zullen transities nodig zijn. Is jouw bedrijf, zijn jouw medewerkers, daar klaar voor?

Volendammer Vishandel J. Kluessien: Niet het publiek voor kant en klaar

Volendammer Vishandel J. Kluessien: Niet het publiek voor kant en klaar

Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? Die spreuk is helemaal van toepassing op Vishandel J. Kluessien. Trendy kant-en-klaar maaltijden zijn aan de klanten minder besteed. Klassiekers als gebakken vis, kibbeling en haring des te meer.