Ondernemers werken samen in Fish Nederland

Fish Nederland

Vincent Jansen, Klaas Bos, Wouter Bos, Adriaan Bos, en Bert en Maria Blokhuis werken samen binnen Fish Nederland. Gezamenlijk hebben ze achttien verkooppunten in Nederland. De ondernemers delen kennis, kopen gedeeltelijk samen in en voeren dezelfde naam en merkuitstraling.

Vincent Jansen startte op zijn 19e als uitbater van een visverkoopwagen. “Ik zag dat er veel aanbod is en dat je je moet onderscheiden", vertelt Jansen. "Daarom heb ik mijn bedrijfsnaam veranderd en ben ik twaalf jaar geleden gaan samenwerken met drie andere ondernemers die ook vis verkopen vanuit een wagen.” Ook koos hij voor een moderne, strakke uitstraling. Zijn wagen is uitgevoerd in zwart en wittinten.

Fish Nederland

De vier ondernemers van Fish Nederland komen een keer per maand samen. Dan bedenken ze vier acties en wisselen kennis uit. De ondernemers zijn allemaal zelfstandig en hebben geen financiële verplichtingen naar elkaar toe. “We kopen alleen samen de ‘bulk’ in zoals lekkerbekken, haring en pollack voor de kibbeling. Daarover maken we afspraken bij de leverancier maar we ontvangen allemaal aparte facturen.”

Het assortiment van de ondernemers verschilt. Elke locatie heeft een eigen klantenkring met een eigen vraag. Er zijn verschillen tussen dorpen en stadswijken omdat de samenstelling van de bevolking daar anders is. “In een stadswijk waar meer tweeverdieners wonen, verkoop ik meer maaltijden”, zegt Jansen.

Duurzaamheid

Duurzaamheid is belangrijk bij Fish Partners "We waren in 2008 als eerste ambulante vishandel in Nederland MSC-gecertificeerd”, vertelt Jansen. Hij verkoopt nu paling met het ESF-certificaat en ook bij de andere vissoorten wordt vermeld waar deze vandaan komt. Ook experimenteert Jansen met duurzame verpakkingen zoals bakjes van suikerriet en afbreekbaar plastic en houten vorkjes. Zijn ervaringen deelt hij met zijn partners. "Duurzaamheid is een belangrijk uitgangspunt voor ons."

Meer weten over Vincent Jansen en Fish Nederland? Lees dan het complete artikel in de Speciale Editie Vismagazine Bedrijfsvoering. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee gratis proefexemplaren aan.

Lees ook
Belgische visverwerker zet in op duurzaamheid

Belgische visverwerker zet in op duurzaamheid

De Belgische viswerker Revi Food uit Oostende investeert in verduurzaming. Zo plaatste de producent van gerechten en maaltijdcomponenten zonnepanelen op het dak, gebruikt duurzame en recyclebare verpakkingen en sloot een partnerschap af met de Vlaamse Visveiling.

‘Ik wil de wereld een stukje mooier maken’

‘Ik wil de wereld een stukje mooier maken’

Het zijn uitdagende tijden, vindt Michel Driessen, CEO bij Verstegen Spices & Sauces. De markt verschuift, het klimaat verandert, en wereldwijd wordt de politiek onstabieler. Driessen wil Verstegen niet alleen zo goed mogelijk door deze tijd heen loodsen, maar er ook een ander bedrijf van maken. “Een organisatie die een positieve impact heeft op de...

Het ondernemen zit Johnny Plat in het bloed

Het ondernemen zit Johnny Plat in het bloed

Johnny Plat was onlangs een van de finalisten tijdens de tweede editie van de nieuwe Nationale Haringtest. De 27-jarige ondernemer runt in zijn eentje zowel een standplaats in Meppel als een winkel in Zwartsluis. Daarnaast is Vishandel J. Plat in het zomerseizoen met een viskar ook te vinden in Belt-Schultsloot en op diverse jaarmarkten.